اخبار

اصناف در روزهای "کرونایی" باید چطور فعالیت کنند؟

اصناف در روزهای "کرونایی" باید چطور فعالیت کنند؟

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تاکید کرد: تمام صنوف کم خطر متعهد به اجرای نکات بهداشتی در روزهای شیوع کرونا هستند و درصورت مشاهد تخلف با آنها برخورد خواهد شد.

بهمن خدادادیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز به کار مشاغل کم خطر در طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند گفت: برای شروع به کار اصناف کم خطر، تمامی صنوف باید به سامانه www.salamat.gov.ir مراجعه کرده و اظهارنامه بهداشتی و سایر اطلاعات را تکمیل کنند و پس از تکمیل اطلاعات در صورتی که حرفه آنها بی خطر تشخیص داده شود، کُد رهگیری برای آنها صادر می‌شود.

وی افزود: مجوز فعالیت اصناف داشتن همین کُد رهگیری است که باید آن را بر روی شیشه مغازه نصب کنند و کارشناسان بهداشت محیط داشتن و نصب این کُد را در بازدیدهای خود رصد خواهند کرد.

خدادادیان تصریح کرد: در تکمیل اظهارنامه بهداشتی، صاحبان اصناف کم خطر متعهد می شوند که در صورت بازگشایی، اصول بهداشتی در بحث پیشگیری از شیوع کرونا و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه در تشریح نکات بهداشتی ضروری در زمینه فعالیت اصناف کم خطر، گفت: اولین و مهمترین نکته بهداشتی بحث رعایت نظافت مکان کسب و کار است، صاحبان اصناف باید همواره بهداشت محیط کار خود را رعایت کنند و در روزهای شیوع کرونا قطعا حساسیت بازرسان در این زمینه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: نکته بعدی که صاحبان اصناف باید رعایت کنند بحث بهداشت فردی و استفاده از ماسک و دستکش است.

خدادادیان تصریح کرد: استفاده از ماسک و دستکش در صنوفی که مواد خوراکی مانند آبمیوه، باقلوا، بستی و توزیع غذای آماده دارند بسیار حائز اهمیت است و با حساسیت بالا بحث نظارت بر آن صورت می‌گیرد.

این کارشناس بهداشت تاکید کرد: صنوف ارائه کننده مواد خوراکی باید مواد عرضه شده را در مکانی دور از دسترس مشتری و در پشت ویترین قرار داده و روی آن روکش بکشند، طوری که تنفس افراد به آنها نخورد و مشتری نتواند به آنها دسترسی داشته باشد.

وی افزود: همچنین اصنافی که اجناس فله ای یا ظروف یکبار مصرف عرضه می کنند باید اجناس خود را در محیطی دور از دسترس مشتری قرار دهند.

خدادادیان با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی در مغازه ها گفت: صاحب مغازه باید طوری چیدمان مغازه را تعیین کند که فاصله بین او و مشتری بیش از یک متر باشد و حتی المقدور باید مغازه طوری چیده شود که مشتری داخل مغازه نیاید.

وی افزود: در مغازه هایی که امکان عدم ورود مشتری وجود ندارد، باید بحث فاصله گذاری اجتماعی رعایت شده و مشتری‌ها یک به یک وارد مغازه شوند و در صورت زیاد بودن افراد، مشتری ها باید با رعایت فاصله نیم تا دو متری در مغازه باشند.

این کارشناس بهداشت محیط تصریح کرد: هیچ یک از صنوف عرضه کننده غذا مانند رستورانها حق پذیرایی نداشته و تنها باید بصورت بیرون بَر غذا دست مشتری بدهند.

وی افزود: این مورد برای بستنی فروشی ها، آبمیوه فروشی ها و ... هم مطرح است و در مجموع هیچ صنف فعال در عرضه مواد غذایی حق پذیرایی از مشتری در محیط مغازه را نداشته و باید خوراکی ها را بصورت بیرون بَر عرضه کند.

خدادادیان گفت: در حال حاضر تمامی مشاغل پرخطر مانند آرایشگاه ها، باشگاه ها، ورزشگاه ها، استخرها و .... تعطیل هستند، اما بعضا شاهد فعالیت برخی آرایشگاه های مردانه وزنانه هستیم که تشکیل پرونده برای آنها صورت گرفته و به زودی با این اصناف متخلف برخورد خواهد شد.

وی در پایان از همه افراد خواست تا تخلفات بهداشتی در حوزه صنوف از جمله بحث عدم رعایت موارد بهداشتی و یا بازگشایی صنوف پرخطر را به سامانه 2525 یا شماره 190 گزارش دهند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید