اخبار

سبک زندگی سالم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا

سبک زندگی سالم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا

 

اگرچه ویروس کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی قابل انتقال است اما سبک زندگی سالم که بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرقابل انتقال محسوب می‌شود برای پیشگیری از بیماری کرونا نیز بهترین راهکار است.


سبک زندگی سالم ابعاد و مولفه‌های مختلفی دارد که از جمله می‌توان به تغذیه، ورزش، استراحت و خواب مناسب اشاره کرد که همگی این موارد در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر هستند. 

 برای پیشگیری و یا کمک به بهبودی علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، ماندن در خانه، شستن دست‌ها، مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات، نباید از نقش رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی غافل شد.

 اگر فرد قبلاً ورزشکار بوده و تمرینات ورزشی منظم انجام می‌داده حتماً به تمرینات خود ادامه دهد و در غیر این صورت با شدت و مدت کمتر ورزش خود را شروع نماید و به تدریج شدت و طول مدت انجام تمرینات ورزشی را اضافه کند.
 ورزش در بهبود و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ موثر و مهم است و  باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب می‌شود بخصوص در این ایام بحرانی که اکثر مردم سطح بالایی از اضطراب را دارند.

 سلامت قلب و عروق و سیستم تنفسی، ایجاد روحیه شاد و پیشگیری از افسردگی به علاوه تاثیر بر تنظیم قند خون در افراد دیابتی از فواید فعالیت فیزیکی منظم است.

 در ایام قرنطینه ورزش‌های هوازی سبب کنترل استرس، سلامت قلب و عروق، کنترل وزن، تنظیم خواب، افزایش فعالیت سیستم ایمنی، افزایش شادی و نشاط می‌شود و بهترین ورزش هوازی پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری با دوچرخه ثابت است.

۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط و یک روز در میان و یا سه تا پنج روز در طول هفته مثلا روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی که شامل ۱۰ دقیقه گرم کردن، ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک یا هوازی و پنج دقیقه سرد کردن بسیار موثر است.

 فعالیت متوسط هم مثل پیاده‌روی با سرعت بالا یا دوچرخه‌سواری یا ۷۵ دقیقه در طول هفته تمرینات ورزشی با شدت بالا، مثلا سه روز در هفته و هر روز حداقل ۲۵ دقیقه ورزش با شدت بالا که البته با توجه به توصیه برای در خانه ماندن، استفاده از تمرینات با شدت متوسط در خانه که آسان است و نیز با استفاده از تجهیزاتی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت قابل انجام است.

 بهترین انواع ورزش‌ها ترکیب سه نوع ورزش هوازی، مقاومتی و انعطاف پذیری یا کششی است و اگر افراد قبلا این سه نوع ترکیب را با هم انجام می‌داده اند به همان سبک انجام دهند و اگر هم در سطح پایین‌تری ورزش می‌کرده‌اند تمرینات هوازی می‌تواند مناسب و دارای تاثیرات با ارزشی باشد.

همانطور که می‌دانید افراد پرخطر در رابطه با بیماری کووید ۱۹ شامل افراد با بیماری‌های مزمن ریوی متوسط تا شدید مانند آسم، افراد با بیماری‌های شدید قلبی، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، افرادی با بی ام آی بالای ۴۰ یا چاقی شدید، بیماران دیابتی، بیماران با بیماری‌های مزمن کلیوی تحت دیالیز و بیماری‌های کبدی هستند.

 اگر توجه نمایید همه این بیماری‌ها به نوعی وابسته به سبک زندگی هستند به بیان دیگر اصلاح سبک زندگی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری و یا تسریع در بهبودی این قبیل افراد داشته باشد.

سوء تغذیه در همه مراحل زندگی منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌گردد از طرفی وضعیت تغذیه‌ای فرد خود فاکتوری برای پاسخ مناسب به عفونت است.

 کمبود برخی مواد مغذی منجر به نقص در عملکرد سیستم ایمنی است و برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی دریافت کافی انواع ویتامین ها از جمله A، E،D ،C و گروه B و همین طور املاح مانند روی آهن اسیدهای چرب با زنجیره بلند مانند امگا ۳ از طریق رژیم غذایی لازم است.

 برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی رعایت رژیم غذایی مناسب و سرشار از میوه و سبزی و مراعات هرم غذایی و احیانا مکمل یاری براساس نتایج آزمایشات و تحت نظر پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

یادداشتی از دکتر سروش متخصص طب ورزشی و اصلاح سبک زندگی

 


۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید