اخبار

روزه‌داران مصرف غذاهای سرخ‌شده را محدود کنند

روزه‌داران مصرف غذاهای سرخ‌شده را محدود کنند

 

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افراد روزه‌دار خواست تا مصرف غذاهای سرخ‌شده به دلیل هضم نامناسب، سوزش معده و افزایش وزن محدود کنند.

صفورا مقصودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزه داران سعی کنند صبح ها در زمان مناسبی برای خورردن سحری از خواب بیدار شده و آن را به آرامی و بدون عجله میل کنند و پس از اذان صبح نیز بلافاصله نخوابند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد مایعات نیز در وعده سحری به دلیل نگرانی از تشنگی در طول روز توصیه نمی شود چرا که این کار تاثیر خاصی ندارد بلکه می توان برای کاهش تشنگی از میوه های پرآب مثل هندوانه استفاده کنند.

مقصودی با تاکید بر مصرف سه وعده اصلی غذایی در ماه رمضان (سحر، افطار و شام)، گفت: توصیه می شود هر چهار گروه اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات و شیر و لبنیات مصرف شود.

این کارشناس تغذیه خرما، شــیر، سوپ و سبزیجات را وعده های مناســب غذایی برای افطار عنوان و تصریح کرد: خوردن انواع سوپ و خوراک های کم حجم و کم چرب در وعده شام نیز گزینه های خوبی هستند.

وی همچنین با بیان اینکه در فاصله افطار تا سحر نوشیدن کافی مایعات و نخوردن غذاهای بسیار چرب و شیرین به روزه داران توصیه می شود، گفت: این افراد همچنین باید از مصرف نمک زیاد نیز بپرهیزند چرا که سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.

مقصودی یادآوری کرد: مصرف سالاد حاوی کاهو، کلم و ... به همراه گوجه فرنگی، لیموترش و هویج رنده شده یا جوانه گندم به همراه روغن زیتون نیز تاثیر خوبی در استقامت بدنی روزه داران خواهد داشت.

وی در پایان استفاده از خرما و کشمش در وعده های سحری و افطار به جای انواع شیرینی جات و بخصوص زولبیا و بامیه را به روزه داران توصیه کرد.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید