اخبار

مبتلایان به کووید 19 از آغاز ابتلا تا رهایی از بیماری و بازگشت به جامعه

مبتلایان به کووید 19 از آغاز ابتلا تا رهایی از بیماری و بازگشت به جامعه

 

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه مهمان برنامه استودیو سلامت شنبه شب در سیمای زاگرس گفت :افرادی که دچار بیماری کرونا شده اند ممکن است با واکنش های متفاوتی از سوی افراد جامعه مواجه شده باشند اما بعد از طی دوران نقاهت ( دوران قرنطینه 14 روزه ) که اقدام به انجام آزمایش کردند در صورتی که تست آنها منفی اعلام گردد زمانی است که از لحاظ اخلاقی و علمی می توانند در جامعه حضور پیدا کنند و هرگز نباید بیماران با انگ ناشی از بیماری توسط جامعه واطرافیان مواجه گردند .

دکتر حسین بیگلری افزود: وجود بیماری یک روی سکه است در خصوص بیماری کرونا این مردم هستند که باید اقدامات پیشگیرانه را در این خصوص انجام دهند و از هرگونه تجمع ، تردد غیر ضروری و تماس با بیمار یا فرد ناقل بایستی پرهیز نمایند.
وی افزود هرگونه اقدامات غیر ضروری در زمان وضعیت قرمز باید توسط مردم تعطیل گردد متاسفانه گاها دیده می شود حتی در این مواقع بعضی از مردم حتی درخواست مراجعه به مطب های پزشکی برای اقدامات زیبایی دارند.
دکتر بیگلری گفت: کرونا یک بیماری با همه گیری جهانی است که در صورت علائم مشابه فرض بر کروناویروس گذاشته می شود.
کارکرد کروناویروس ضعیف نشده است است و همچنان لازم است که مردم در مقابل ویروس کرونا هوشیار باشند بیشترین انتقال ویروس توسط ذرات معلق صورت می گیرد که در فاصله نزدیک می توانند باعث انتقال بیماری شود ( زیر 1/5 متر)لذا استفاده از ماسک در فضاهای مسقف ویا شلوغ و پر جمعیت توصیه می شود.

وی در خصوص مصرف خودسرانه دگزامتازون که اخیرا رواج پیدا گرده نیز هشدار داد وآنرا صرفا از اختیارات پزشک معالج مربوطه در شرایط خاص دانست و گفت: مردم نباید خودسرانه از این دارو استفاده کنند چون خطر نارسایی غدد فوق کلیه ، سرکوب سیستم ایمنی و تشدید عوارض دیابت وپوکی استخوان وغیره ...را در پی دارد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی افزود: بیماری کرونا خطرات و عوارض مانند سکته های مغزی و لخته های خون را هم ایجاد نماید وی در مقابله با کرونا همچنان یادآور شد تا مردم و علی الخصوص کادر درمان دچار خستگی و فرسودگی نشوند. ایشان تاکید مکرر بر اهمیت پیگیری و ادامه سیر درمان برای بیماران را لازم دانستند.
وی اشاره به پیشگیری ومنع حضور در مراسم و مناسبات محلی مانند ختم وعروسی را تاکیدکرد.

وی گفت رعایت فاصله گذاری اجتماعی ‌و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون ، کاهش حضور در اماکن عمومی و عدم حضور در اماکن شلوغ همچنان توصیه می‌شود.
در خاتمه دکتر بیگلری نحوه صحیح استفاده از ماسک و برداشتن ماسک از صورت را آموزش دادند.

۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید