اخبار

سلامتی را به همدیگر هدیه کنیم

سلامتی را به همدیگر هدیه کنیم

«ماسک بزنیم»، «دست‌ها را بشوییم» و «فاصله‌گذاری اجتماعی را به میزان ۲ متر رعایت کنیم». سه توصیه متخصصان حوزه سلامت به شهروندان برای در امان ماندن از ویروس کرونا است که اگر همه با هم آن را رعایت کنیم می‌توانیم ضمن حفظ سلامتی خود به اطرافیانمان نیز سلامتی هدیه کنیم تا همه از این ویروس در امان بمانند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

به گفته متخصصان حوزه پزشکی سرعت بالای انتشار ویروس کرونا یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد مبتلایان است و از این رو برای حذف چرخه انتقال ویروس باید نکات بهداشتی را رعایت کرد. نکاتی که سازمان بهداشت جهانی و همه متخصصان در دنیا بر آن تاکید دارند سه نکته کلیدی ماسک زدن، شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به میزان حداقل ۲ متر است.

بار روانی ابتلا به کرونا خیلی شدید است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه که به کرونا مبتلا شده و پس از ۲ هفته قرنطینه خانگی اکنون بهبود یافته و به محل کارش بازگشته است روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر دردهای جسمانی که پس از ورود ویروس کرونا به بدن ایجاد می شود، بار شدید روانی آن بیشتر آزاردهنده است.

«مهدی محمدی» افزود: اینکه دقیقا نمی دانی که چه وقت به ویروس مبتلا شده ای، چگونه مبتلا شده ای و چند نفر از اطرافیانت را نیز مبتلا کرده ای همیشه حس آزار دهنده ای است که روح و روان فرد مبتلا به کرونا را درگیر می کند.

او می گوید: فرد مبتلا به کرونا علاقه شدیدی به خواب دارد و همیشه دوست دارد بخوابد اما اگرچه این ویروس در تغذیه زیاد تاثیر نمی گذارد اما باتوجه به اینکه مشکلات گوارشی زیادی ایجاد می کند لذت خوردن را از فرد مبتلا می گیرد.

ویروس کنترل و هدایت بدن را در دست می گیرد

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه با ورود ویروس کرونا عملا این ویروس کنترل و هدایت بدن را در دست می گیرد و اختیار از کف فرد می رود، گفت: ویروس پس از ورود به بدن فرد برنامه ریزی می کند و در طول مدت حضور خود همه ارگان های بدن را به مدت مشخصی درگیر می کند.

وی با بیان اینکه چهار روز اول علایم خاصی نداشتم، افزود: علایم پس از چهار روز با دل درد و اسهال شروع شد و سپس سرفه ها آغاز و حس بویایی خود را از دست دادم.

وی تب و لرز، فشار جسمی، مشکلات گوارشی، فشار عصبی، تمایل به قرار گرفتن در برابر آفتاب و تمایل به خواب را از دیگر علایم کرونا در خود اعلام کرد و گفت: این ویروس قدم به قدم ومرحله به مرحله بدن را دیگر می کند مثلا چهار روز حس بویایی را از من گرفت و پس از بهبودی این حس، مشکلات گوارشی بروز پیدا می کرد و این وضعیت تا ۲ هفته ادامه داشت.

وی با اعلام اینکه پس از ۲ هفته علایم یکی پس از دیگری رفتند و بهبودی حاصل شد، توضیح داد که پس از این مدت تست دادم که خوشبختانه منفی بود و معلوم شد که ویروس از بدنم خارج شده است.

پویش ۲ میلیون نفری در استان تشکیل دهیم

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه هر فرد باید خودش مواظب باشد که به ویروس کرونا مبتلا نشود، گفت: زمانی که فرد مبتلا شد کسی نمی تواند کمکش کند و از این رو باید مراقب بود که مبتلا نشد.


محمدی با بیان اینکه این ویروس قدرت انتشارش خیلی بالا است، افزود: سه اصل مهم و اساسی برای پیشگیری از مبتلا نشدن به ویروس کرونا را باید رعایت کرد و آن هم «زدن ماسک»، «شست و شویی مرتب دست‌ها» و «رعایت فاصله حداقل ۲متری با دیگران» می تواند فرد را از این ویروس محافظت کند.

او همه جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه را برای حضور در پویش مقابله با کرونا دعوت کرد و گفت: همه مردم استان باید در قالب ارتشی بسیج شوند و به مقابله با این ویروس بروند تا مردم و جامعه را از وجود آن پاک کنیم.

تکریم مردم با دادن ماسک به آنها

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه توصیه جدی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز کرد و اظهارداشت: ابتدا باید همه تلاش کنیم در حد مقدور در مکان های پرتجمع حضور پیدا نکنیم و اگر هم حضور یافتیم این فاصله را حتما رعایت کنیم.

محمدی همچنین تشویق مردم به رعایت توصیه های بهداشتی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: همه ما باید اطرافیانمان را به رعایت این توصیه ها دعوت و تشویق کنیم تا بتوانیم چرخه انتقال ویروس کرونا را سریعتر حذف کنیم.

او در ادامه از فروشگاه‌ها نیز خواست برای تکریم و احترام به مشتریان خود به آنها ماسک بدهند و از این طریق به سلامتی آنها کمک نمایند و اجازه ندهند کسی بدون ماسک وارد شود.

وی همچنین از مردم خواست در زمان‌مراجعه به اماکن شلوغ از جمله بانک و دفاتر پیشخوان حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و خودکار شخصی به همراه داشته باشند و از دست داستن به وسایلی که در این دفاتر از جمله دستگیره درها، کاغذها، پول و سایر ملزومات بدون دستکش خودداری کنند.

او همچنین تاکید کرد در استفاده از استامپ نیز بلافاصله انگشتان را ضدعفونی کنند و پلاستیک یا پاکتی برای حمل اسکناس به همراه داشته و به پول دست نزنند.

استودیوی خانگی راه‌اندازی کردم

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه در طول ۲ هفته قرنطینه به دلیل ابتلا به کرونا همچنان کار اطلاع رسانی را در منزل انجام می دادم، گفت: در منزل استودیوی برای ایجاد ارتباط با صدا و سیما و رسانه ها تشکیل دادم و هر روز چندین بار ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با رسانه ها می گرفتم و آخرین وضعیت استان از نظر کرونا را به اطلاع مردم می رساندم.

محمدی افزود: غیر از اطرافیان نزدیک کسی از ابتلای من به کرونا مطلع نشد و نخواستم که با اعلام ابتلای خودم به این ویروس به مردم استان استرس و اضطراب وارد کنم و از این رو سعی کردم آن را مخفی کنم و در ارتباطات با رسانه ها تلاش می کردم خودم را عادی نشان دهم در صورتی که درد و فشار زیادی تحمل می کردم.

او از رسانه ها نیز بابت انعکاس سریع و به موقع توصیه ها و هشدارهای بهداشتی و اخبار و رویدادهای مرتبط با حوزه سلامت قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد با تلاش همگانی شاهد حذف این ویروس در جامعه باشیم.

ابتلای بیش از ۲۴۰ هزار نفر در کشور به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تا روز ۱۵ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

«سیماسادات لاری» افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

او گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته او، تاکنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید