اخبار

توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان

توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، توصیه های بهداشتی ذیل برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر ابراهیم شکیبا با تاکید بر اینکه دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی خریداری نمایید، افزود: ترجیحا کشتار دام را در کشتارگاه های تحت پوشش ادارات دامپزشکی انجام دهید.

او گفت: از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل نمایید، در غیر این‌صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذابحین در صورت ابتلا به بیماری در دام و و یا عدم رعایت بهداشت فردی وجود دارد.

وی اظهار داشت: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، همچنین خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود.

دکتر شکیبا افزود: جگر و سایر امعاء و احشای دام، پس از چهار ساعت نگهداری در دمای جهار درجه سانتی گراد، مصرف شود.

او تاکید کرد: به هیچ وجه دامی را که دارای علایم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید و از محل هایی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام می نمایند گوشت خریداری نکنید.

او تصریح کرد: از مصرف جگر و سایر امعاء و احشاء گوشت دامی که فاقد مجوزهای دامپزشکی استپرهیز کنید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی یا سامانه بهداشت ۱۹۰ تماس حاصل نمایید.

۱۰ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید