اخبار

گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند

گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند

 رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: باتوجه به شیوع آنفلوانزا در فصل پاییز گروه‌های پرخطر باید نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند.

دکتر حسین بیگلری افزود: باتوجه به نزدیک شدن به اواخر تابستان ضرورت توجه به گروه‌های در معرض خطر اعم از سالمندان، بیماران دارای بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، دیابت، زنان باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و کودکان و نیز کارکنان بهداشت و درمان دو چندان می شود زیرا آغاز فصل پاییز و همزمانی آنفلوانزا و کرونا ممکن است برای این گروه ها مخاطره آمیز باشد.

او گفت: بر همین اساس توصیه می‌شود گروه های پرخطر در ماه‌های شهریور و مهر به تدریج نسبت به تلقیح واکسن آنفلوانزا که توسط داروخانه های کشور در اختیار می گیرند، اقدام کنند.

وی اظهار داشت: حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشد تا واکسن آنفلوانزا در بدن ایمنی ایجاد کند بنابراین از آنجا که در ابتدای پاییز هم مساله شیوع این ویروس مطرح است ایده آل ترین زمان برای تلقیح واکسن آنفلوانزا شهریور و مهرماه است.

او گفت: خط تولید واکسن آنفلوانزا مشخص است و ممکن است به همه آحاد جامعه نرسد بنابراین باید ابتدا این واکسن در اختیار گروه های پرخطر قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه جمعیت جوان و سالم ضرورتی به تلقیح این واکسن ندارد، افزود: هر ساله واکسن آنفلوانزا جداگانه ساخته می شود و واکسن‌ سال‌های گذشته قابل استفاده نیست.

امسال واکسن ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ تولید و برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا قابلیت استفاده دارد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه آنفلوانزا موج هایی دارد که از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود و تا انتهای اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد، گفت: پس از تهیه واکسن آنفلوانزا باید با نگهداری در یخچال زنجیره سرد آن رعایت شود و در نخستین فرصت پس از بیرون آمدن از یخچال تلقیح شود.

بیگلری افزود: امسال همزمانی آنفلوانزا و کرونا حساسیت تلقیح این واکسن را بیشتر کرده در حالی که در سال‌های قبل هم این ویروس وجود داشته است.

وی اضافه کرد: اهمیت تلقیح این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر و کادر بهداشت و درمان بیشتر است با این حال واکسن آنفلوانزا هیچ‌گونه ارتباطی با ویروس کرونا و سرماخوردگی ندارد.

وی گفت: پس از تلقیح واکسن آنفلوانزا ایمنی نسبی تا ۸۰ درصد در مقابل بیماری آنفلوانزا در بدن ایجاد می شود.

او تصریح کرد: فرآیند ساخت واکسن کرونا در برخی از کشورها در حال طی شدن است و تا زمانی که به خط تولید انبوه و مصرف عمومی برسد ماه های طولانی در پیش است.
۲۷ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید