اخبار

ایدز یک بیمارهای عفونی و نیازمند شناسایی و درمان است.

ایدز یک بیمارهای عفونی و نیازمند شناسایی و درمان است.
دکتر بیگلری : سازمان بهداشت جهانی، امسال شعار ' دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی حق هر بیمار مبتلا به HIV است ' را برای روز جهانی ایدز انتخاب کرده است.

 

دکتر ' حسین بیگلری '  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که ایدز یک بیماری رفتاری و دارای انگ در جامعه است، خیلی از افراد برای انجام تست HIV مراجعه نمی کنند و این درحالیست که ممکن است در دوره پنجره این بیماری قرار داشته باشند.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی، امسال شعار ' دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی حق هر بیمار مبتلا به HIV است ' را برای روز جهانی ایدز انتخاب کرده است.
بیگلری با بیان اینکه ایران گامهای موثری در راستای شناسایی و درمان بیماران مبتلا به HIV برداشته و ارایه آمار در این زمینه را انگ نمی داند، افزود: این در حالیست که بسیاری از کشورهای همسایه از آرایه آمار افراد HIV مثبت کشور خود امتناع می کنند و هنوز به این باور نرسیده اند که ایدز نیز مانند دیگر بیمارهای عفونی یک بیماری و نیازمند شناسایی و درمان است.
وی با تاکید بر اینکه نباید به بیماری ایدز با دیدگاه مجرمانه نگاه کرد، گفت: در کشور ما تا اول مهر ماه امسال حدود 21 هزار و 800 بیمار HIV مثبت شناسایی شده اند که دو هزار و 900 نفر از آنها به دلیل انجام بهتر فعالیتهای بیماریابی در مقایسه با دیگر استانهای کشور، مربوط به استان کرمانشاه بوده اند.
بیگلری با تاکید بر اینکه این آمار نباید این اشتباه را در اذهان بوجود آورد که فقط این تعداد در کشور مبتلا به HIV هستند، افزود: این تنها تعداد افرادی است که در این زمینه آزمایش داده اند و بنظر می رسد تعداد مبتلایان بیش از این رقم باشد اما به دلیل ترس از انگ این بیماری تاکنون برای شناسایی به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند.
وی، مقوله انگ زدایی از بیماری ایدز در جامعه را امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: باید شرایط و وضعیت کنترل HIV در کشور بصورتی درآید تا همه افراد بدون خجالت از وجود این ویروس در بدن خود به خدمات تشخیصی و درمانی در این زمینه روی آورند.
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره در خصوص بیماری ایدز در کرمانشاه و شهرستانهای تابعه ، گفت: در تمام شهرستانهای استان یک مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری وجود دارد که افراد می توانند بدون نگرانی از فاش شدن اسمشان و با رعایت خلوت مشاوره و اصل رازداری به این مراکز مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: این مرکز در شهر کرمانشاه در میدان فاطمیه قرار دارد و افراد می توانند بدون هراس از انگ این بیماری، براحتی در این زمینه مشاوره کنند.
این پزشک کرمانشاهی گفت: اگر از این بیماری انگ زدایی شود قطعا افراد، بخصوص قشر جوان و نوجوان که آسیب پذیرترین گروه در زمینه ابتلا به HIV هستند با راههای پیشگیری از ایدز بیشتر آشنا خواهند شد که این امر یکی از راههای اساسی در پیشگیری از افزایش مبتلایان به ویروس HIV در کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه از گذشته تا به امروز معتادان تزریقی بواسطه استفاده از سرنگ مشترک بیشترین مبتلایان به این ویروس بودند، گفت: امروزه انجام مقاربتهای جنسی بدون محافظ بهداشتی، عمده علت افزایش آمار بیماری ایدز در کشور است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی صورت گیرد.
وی با اشاره به برداشتن گامهای مثبت در زمینه اطلاع رسانی درخصوص بیماری ایدز بمنظور کاهش آن در جامعه در سالیان اخیر، افزود: اما به دلایل وجود معتادان تزریقی، مقاربتهای جنسی پرخطر، تردد مسافرین و انجام روشهای غیر ایمن خالکوبی و ... همچنان موارد جدید ابتلا به این بیماری در کشور گزارش می شود.
بیگلری با اشاره به ساده بودن راههای پیشگیری از این بیماری، گفت: همگان بخصوص قشر جوان و نوجوان کشور باید با راههای پیشگیری از ایدز آشنا شوند.
وی نقش معلمان، اساتید دانشگاهی، رابطان و مبلغان بهداشتی و ارباب جراید در زمینه اطلاع رسانی درخصوص بیماری ایدز و انگ زدایی از آن را حائز اهمیت عنوان و اضافه کرد: انگ زدایی از این بیماری سبب می شود با مراجعه بیشتر افراد مبتلا به مراکز درمانی از شیوع بیشتر ایدز در جامعه جلوگیری شود.
 

۱۰ آذر ۱۳۸۹ ۰۸:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید