اخبار

۴۰ درصدمان بی‌خبریم!

۴۰ درصدمان بی‌خبریم!

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه ۴۰ درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند، از بیماری خود بی اطلاعند.

دکتر شهریار مستوفی از فشار خون بالا بعنوان یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر در جهان یاد کرد و افزود: این عارضه در کشور ما هم قربانیان بسیاری دارد و در حال حاضر مهمترین عامل خطر وقوع بیماریهای قلبی وعروقی در کشور است.

دکتر مستوفی شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی و کاهش تحرک انسانها را عامل اصلی افزایش بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون عنوان کرد و افزود: با تغییر درشیوه زندگی یعنی تحرک کمتر وتغذیه نامناسب خطر ابتلاء به بیماریهای غیرواگیر مانند فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و سرطان روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور فشار خون بالا دارند و متاسفانه ۴۰ درصد افرادی که فشار خون دارند، از بیماری خود مطلع نیستند.

دکتر مستوفی مصرف زیاد نمک را مهمترین علت ابتلاء به فشار خون دانست و افزود: متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور ما بسیار بیشتر از میزان مطلوب ومیانگین جهانی است.

وی افزود: مصرف روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم (معادل ۳/ ۲ گرم) میزان قابل قبول مصرف نمک برای کنترل فشارخون بالا است، هرچند امروزه از سوی بسیاری از سازمانهای سلامت، مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم را بسیار موثرتر درکنترل فشار خون می‌دانند.

دکتر مستوفی تصریح کرد: با توجه به اهداف سازمان غذا و دارو در خصوص کاهش مصرف نمک، یکی از مهمترین برنامه های سازمان غذا و دارو کاهش ۱۰ درصد نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های پر مصرف و پرخطر در راستای کاهش بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون است.

وی افزود: در همین راستا به مردم توصیه می شود هنگام خرید موادغذایی حتما به چراغ راهنمای تغذیه ای درج شده بر محصولات توجه کنند.

دکتر مستوفی تصریح کرد: به بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند توصیه میشود هنگام خرید مواد غذایی، فرآورده هایی را انتخاب کنند که در چراغ راهنمای تغذیه ای درج شده بر آنها میزان نمک، سبز رنگ باشد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف نمک، یادآور شد: بدون شک حذف نمکدان در سفره غذا می تواند در کاهش میزان مصرف نمک وهمچنین کاهش بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون بسیار موثر واقع شود.
۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید