اخبار

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان: در وضعیت جنگی هستیم/ پیشنهاد منع "رفت و آمد شبانه" در کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان:  در وضعیت جنگی هستیم/ پیشنهاد منع "رفت و آمد شبانه" در کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در استان، از این وضعیت به عنوان وضعیت جنگی یاد کرد و افزود: برای کنترل این وضعیت پیشنهاد منع رفت و آمد شبانه را به استانداری داده‌ایم.

دکتر محمودرضا مرادی در نشست خبری امروز (14 آبان) با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در استان گفت: اوضاع کرونا در استان واقعا خوب نیست و هر روز بر آمار مبتلایان اضافه می شود و موجی که از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده همچنان با قدرت به پیش می رود.

وی افزود: متاسفانه پیش بینی ها حکایت از اوج گرفتن این موج در اواخر آذر و اوایل دی ماه دارد و اگر مردم رعایت نکنند قطعا خسارت های سنگینی پرداخت خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: با سردتر شدن هوا تهویه هوا در منازل و محیط های بسته با مشکل مواجه می شود و همین امر احتمال انتقال ویروس را افزایش می دهد.

در وضعیت جنگی هستیم، اما برخی عین خیالشان نیست!/ با چنگ و دندان برای درمان بیماران تلاش می کنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: مردم باید بدانند در یک وضعیت جنگی قرار داریم، با این تفاوت که این دشمن جدید نامرئی است و همین امر کار مبارزه را سخت کرده است.

وی افزود: همین نامرئی بودن ویروس کرونا موجب شده برخی هنوز نسبت به وجود این ویروس بی خیال باشند و پروتکل ها را جدی نگیرند، کمااینکه می بینیم بعدازظهرها بازار مثل روزهای عادی شلوغ است و مردم در پیاده روها قدم زده و بستنی و خوراکی می خورند و انگار نه انگار که کرونایی هم وجود دارد!

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: اگر این امکان وجود داشت افرادی که اینقدر نسبت به کرونا بی خیال هستند را می بردیم در بیمارستانها که از نزدیک با مصدومان و کشته های این ویروس مواجه شوند تا بدانند کرونا تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: هر روز بیمارستانها پر تر می شود و هر روز تعداد قربانیان کرونا افزایش می یابد، اما اثری از احساس خطر کردن در مردم نمی بینیم!

2600 نفر از کادر بهداشت و درمان کرونا گرفته‌اند

دکتر مرادی تصریح کرد: ما با چنگ و دندان کار درمان مردم را پیگیری کرده و انجام می دهیم، اما مگر کادر بهداشت و درمان چقدر ظرفیت و توان دارد. در همین مدت شیوع کرونا 2600 نفر از پرسنل درمانی استان کرونا مثبت شدند و تعدادی جان خود را از دست دادند و همین امر خستگی کادر درمان و فشار کاری را مضاعف کرده است.

وی افزود: نیروهای خدماتی بیمارستان آنقدر کپسول اکسیژن جابجا کرده اند که دستهاشان پینه بسته و واقعا افرادی که بی خیال پروتکل ها هستند در حق این افراد اجحاف می کنند.

دکتر مرادی خاطرنشان کرد: در بحث بیماری کووید امکان همراه داشتن بیمار ممکن نیست و همین امر کار پرستاران را بسیار دشوار کرده و خستگی کادر درمان با افزایش بیماران هر روز بیشتر و بیشتر می شود. مردم باید این سختی ها را درک کنند و بیشتر مراقبت کنند.

دکتر مرادی با اشاره به عبور بستری های استان از مرز هزار نفر گفت: در حال حاضر 1099 نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند و عملا یک سوم تخت های استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است، هرچه تعداد بیماران افزایش یابد مجبور می شویم تخت های بخش های دیگر بیمارستانی را کم کرده و به بیماران کرونایی اختصاص دهیم و این یعنی اخلال در روند درمان سایر بیماران.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پیش بینی ها برای تدارک 1400 تخت در زمستان پیش رو بوده گفت: این درحالی است که هم اکنون به مرز 1100 بستری رسیدیه ام و اگر دو سه روز دیگر رکورد 300 بستری در روز داشته باشیم عملا ظرفیت پیش بینی شده هم به پایان می رسد.

آماده سازی 2 سالن ورزشی برای بستری بیماران کرونایی

وی راه اندازی بیمارستان صحرایی را کار بسیار دشواری دانست و افزود: بیمارستان صحرایی بصورت موقتی است و در بلایایی مثل سیل و زلزله به کار می آید، اما در بحث کرونا ویروس، مدت طولانی تری نیازمند بیمارستان هستیم و عملا کار سختی است.

دکتر مرادی تصریح کرد: از طرفی در فصل زمستان برپایی چادر برای بیمارستان صحرایی آن هم برای درمان بیمارانی که با بیمارانی که با بیماری تنفسی مانند کرونا دست و پنجه نرم می کنند کار شدنی به نظر نمی رسد.

وی از آماده سازی دو سالن ورزشی برای بستری احتمالی بیماران کرونایی خبر داد وافزود: اگر تعداد بیماران افزایش یابد و ظرفیت ها تکمیل شود مجبور به استفاده از این دو سالن ورزشی خواهیم بود و بیمارانی که حال مساعدتری دارند در این مراکز بستری می شوند.

دکتر مرادی به سختی های این کار هم اشاره کرد وافزود: گرم کردن فضای سالن ورزشی در فصل سرما کار بسیار دشواری است و از طرفی باید لوله کشی اکسیژن انجام شود و سرویس بهداشتی و حمام به تعداد کافی راه اندازی شود که همه اینها کار بسیار سختی است.

وی افزود: مردم باید این سختی ها را درک کنند و بدانند اگر تعداد مبتلایان و بستری ها افزایش یابد، نهایتا دود این مشکلات به چشم خودشان می‌رود، چرا که با افزایش بستری خدمات رسانی بخش درمان دچار اختلال خواهد شد و هرچه بیمار بیشتر باشد کیفیت خدمات رسانی هم پایین می‌آید.

دکتر مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبقه به طبقه بیمارستان امام رضا(ع) در حال تخلیه شدن جهت بستری بیماران کرونایی است و تمام اعمال جراحی این بیمارستان به مدت دو هفته تعطیل شده و بسیاری عمل های جراحی به سایر بیمارستانها منتقل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تخت تنها یکی از مشکلات بستری بیماران کرونایی است و باید بتوانیم اکسیژن لازم را هم برای درمان آنها تامین کنیم.

127 میلیارد تومان "تجهیزات کرونایی" خریده ایم/ هنوز کمبود اکسیژن و تخت ICU داریم

وی افزود: یک بیماری معمولی کرونایی 10 تا 15 لیتر در دقیقه اکسیژن مصرف می کند و بیماری که در بخش ویژه بستری است تا 30 لیتر در دقیقه هم نیاز پیدا می کند و این درحالی است که دستگاه های ما 600 تا 900 لیتر در دقیقه اکسیژن تولید می کنند و برای تامین اکسیژن بیماران طی ماه های اخیر 13 دستگاه اکسیژن ساز به ارزش 26 میلیارد تومان خریداری شده است.

وی افزود: همچنین 100 کپسول 40 تا 50 لیتری طی این مدت خریداری شده، اما بازهم کمبود اکسیژن داریم و نیاز است دستگاه های بیشتری خریداری شود.

دکترمرادی از اضافه شدن 60 تخت ICU طی مدت اخیر خبر داد وافزود: در حال حاضر 400 تخت ICU در استان داریم که از این تعداد بیش از 150 تخت آن به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

وی افزود: هم اکنون حتی یک تخت ICU ویژه بیماران کرونایی خالی نداریم و برخی بیماران در نوبت هستند و نیاز داریم 30 تخت دیگر اضافه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: هزینه راه اندازی هر تخت بیش از یک میلیارد تومان است و این امر هزینه های بسیاری برای دانشگاه به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 127 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات کرونا در استان هزینه کرده ایم، اما باز هم در برخی تجهیزات کمبود داریم.

90 درصد هزینه بستری بیماران رایگان است/ هزینه "رمدسیویر" برای هر بیمار 4.2 میلیون

 دکترمرادی در خصوص هزینه درمان بیماران کرونایی هم گفت: 90 درصد هزینه های بستری این بیماران رایگان است و ویزیت آنها هم بصورت رایگان در 20 مرکز 16 ساعته استان انجام می شود و در کلینیک ها هم ویزیت فوق تخصص 5800 تومان و ویزیت متخصص 3800 تومان است.

وی افزود: تنها هزینه ای که کرونا برای بیماران دارد بحث خرید داروی "رمدسیویر" است که شش عدد از این آمپول 4.2 میلیون تومان هزینه دارد و متاسفانه مشمول بیمه نیست.

 دکترمرادی خاطرنشان کرد: این دارو برای بیماران بدحال کرونا کاربرد دارد و برای سایر بیماران می توان از داروهای دیگر استفاده کرد و نیازی به تهیه "رمدسیویر" نیست.

وی افزود: در حال حاضر نیاز روزانه استان به 700 عدد رمدسیویر رسیده و اگر بخواهیم هزینه این دارو را متقبل شویم، باید 15 میلیارد تومان در ماه هزینه کنیم که از عهده ما خارج است و هزینه بسیار سنگینی است.

 دکترمرادی تصریح کرد: در هفته گذشته شاهد مرگ عزیزان بسیاری بودیم از جمله چشم پزشک جوان و خبرنگار پیشکسوت و تمام اینها به ما نشان می دهد که کرونا پیر و جوان نمی شناسد و هرکه سرراهش باشد با هر شغل و با هر منصب و سن و سال و با هر جنیستی همه را درگیر و از میان اینها قربانیان خود را انتخاب می کند.

پیشنهاد منع رفت و آمد شبانه در کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هنوز برخی افراد علی رغم این حجم بستری و کشته و این همه هشدار، جشن تولد و عروسی و مراسم عزا و مهمانی می‌گیرند، گفت: در همین راستا پیشنهاد داده‌ایم منع رفت و آمد در ساعات شب در کرمانشاه اعمال شود.

وی افزود: بسیاری افراد شب ها به مهمانی و مراسم تولد و عروسی و ... می‌روند، لذا این پیشنهاد را به استاندار داده ایم که از ساعت 20 شب ترددهای شبانه در کرمانشاه ممنوع شود و تمام پارک ها، پاساژها و... از این ساعت به بعد تعطیل شود.

 

۱۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید