اخبار

دکتر مرادی: حدود ۴۰ درصد از گروه پرستاری ما به کرونا مبتلا شدند

دکتر مرادی: حدود ۴۰ درصد از گروه پرستاری ما به کرونا مبتلا شدند
 
دکتر مرادی رئیس دانشگاه ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت سعادت پرستار کربلا و اسوه صبر و استقامت حضرت زینب کبری(س) گفت:زحمات این عزیزان را در این شرایط سخت و طاقت فرسای کرونایی ارج می نهم.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر مرادی در آیین تجلیل از پرستاران استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد از همراهی همیشگی استاندار کرمانشاه ، معاونان ایشان، فرمانداران و دیگر مسئولان استان تشکر کرد و نقش آنان را در کنترل ویروس منحوس در استان بسیار مهم ارزیابی کرد.
 
وی اظهار داشت:کار پزشکی یک کار تیمی است و معمولا بدون انجام یک کار تیمی منسجم و برنامه ریزی شده، انجام درمان مناسب بیماران و اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه میسر نمی شود.
 
وی گفت:نقش بسیار مهمی که پرستاران در این زمینه دارند بر کسی پوشیده نیست، به خصوص با پیشرفت علوم پزشکی، پرستاری نیز به سمت تخصصی تر شدن پیش رفته است و در قسمت های مختلفی از بخش های درمانی از جمله اتاق عمل، CCU، ICU، روان و... پرستاران تخصصی مشغول به فعالیت هستند و این مسئله نقش آنها را پر رنگ تر می سازد و بیانگر اهمیت نقش آنها در درمان بیماران می باشد.
 
دکتر مرادی اظهار داشت:متاسفانه در سالهای گذشته این نقش به خوبی مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با شیوع کرونا نقش آنها بسیار نمایان تر شد و مشخص شد که پرستاران انسانهای ایثارگر و پرتلاشی هستند و در این مدت تلاش و زحمات آنها در درمان بیماران کرونایی بسیار موثر بود و همه ما شاهد از جان گذشتگی این عزیزان در این ایام کرونا در سراسر کشور و در استان بودیم.
 
وی گفت:در زمان شیوع کرونا ما در بیمارستانها و در بخش پرستاری  مشکلات بسیاری داشتیم؛ ضریب پرستار به تخت در استان ۰/۹۲ بود، در حالی که در کشور ۱/۲ بود و ما با کمبود پرستار در استان مواجه بودیم و همین مسئله  فشار مضاعفی را برای پرستاران در ایام کرونا به همراه داشت و اضافه کاری و شیفت های کاری بیشتری را در این مدت متحمل شدند. 
 
به گفته وی در این مدت حدود ۴۰ درصد از گروه پرستاری ما مبتلا به کرونا شدند که نشان دهنده این است که این عزیزان تا چه میزان در معرض بیماری بودند و چقدر در خطر بودند.
 
رئیس دانشگاه گفت:متاسفانه ۶ نفر از همکاران گروه پرستاری به فیض شهادت نائل شدند و از حدود ۴۵۰۰ پرستاری در بخش های مختلف و بیمارستان های استان تعداد ۱۴۸۳ نفر تا کنون به کرونا مبتلا شده اند و تعدادی از این عزیزان در حال حاضر در بستر بیماری هستند که برای آنها آرزوی سلامتی دارم.
 
 رئیس دانشگاه در ادامه گفت:پرستاران چالش های بسیاری دارند، از جمله این چالش ها کمبود پرستار و کمبود نسبت پرستار به تخت در استان که نمود بیشتری دارد و باعث می شود همکاران گروه پرستاری فشار بیشتری را تحمل کنند و همین امر در کاهش کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیماران تاثیر زیادی خواهد داشت.
 
دکتر مرادی اظهار داشت:حدود ۱۰ درصد پرستاران استان به صورت شرکتی، ۳۵ درصد نیروی طرحی و بقیه رسمی هستند که ۴۵ درصد از این نیروها که به صورت شرکتی و طرحی هستند در خصوص وضعیت شغلی خود اطمینان خاطر ندارند و از امنیت شغلی بهره مند نیستند.
 
وی اظهار داشت:نداشتن تعرفه گذاری خدمات پرستاری از چالش هایی بود که همکاران ما در نظام پرستاری چه در کشور و چه در استان در حال پیگیری این مسئله بوده و هستند؛ تاخیر در پرداخت کارانه ها از دیگر چالش هایی است که پرستاران ما در بیمارستان ها با آن مواجه هستند و مورد توجه مسئولان نیز قرار گرفته که در خصوص رفع آنها اقداماتی در حال انجام است.
 
او عنوان کرد: در این مدت مقام معظم رهبری در پیام های متعدد از تلاش ها و زحمات پرستاران و مدافعین سلامت تقدیر کردند، در پیامی که ایشان به مناسبت روز پرستار داشتند، عنایت خود را تمام کردند و پرستاران را به عنوان فرشتگان رحمت الهی نامیدند و دستورهای بسیار خوبی در خصوص استخدام پرستاران داشتند که امیدواریم دولت نیز  در این خصوص اقدام نماید و شاهد استخدام همکاران عزیز پرستار  باشیم.
 
وی افزود:البته امسال تعداد زیادی استخدام داشتیم و به زودی نیز ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور استخدام خواهند شد و این مسئله نوید بخش این است که تا حدود زیادی از مشکلات کادر پرستاری کاسته خواهد شد.
 
به گفته وی از نظر آموزش نیز حدود یک هزار نفر دانشجوی پرستاری در دو دانشکده پرستاری کرمانشاه و سنقر  مشغول به تحصیل هستند
وی افزود:علی رغم محدودیت ها و شرایط کرونایی و مشکلات آموزشی که وجود داشت، در شهریور ماه امسال ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی پرستاری و ۲۰  دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدند .
 
به گفته رئیس دانشگاه همچنین ۵۰ دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری از کشورهای مختلف به ویژه کشور عراق در دانشگاه بین الملل کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و خو شبختانه امسال اولین دانشجوی کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
 
وی افزود:حدود ۲۰۰ دانشجوی پرستاری در طرح شهید سردار سلیمانی در استان فعالیت داشتند که نشان دهنده مهم بودن نقش پرستاران حتی در دوران تحصیل می باشد.
 
دکتر مرادی افزود:همچنین در بحث مدیریتی و اجرایی تعداد قابل توجهی از مدیران بیمارستانها و مدیران مختلف ستادی از همکاران پرستار هستند و واقعا در هر سمتی که بوده اند بسیار موفق و پر تلاش هستند و نقش بسیار مهمی در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارند.
 
وی گفت:زحمات همکاران عزیزی که در تمام این مدت ایثارگرانه زحمت کشیدند و بدون هیچ اجباری و به صورت داوطلبانه در بخش های کرونا فعالیت کردند بسیار قابل تقدیر است.
 
رئیس دانشگاه گفت:از مردم عزیز می خواهم برای تقدیر از پرستاران زحمتکش استان همچون گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، چرا که هر چقدر فشار کمتری به سیستم درمان و پرستاران عزیز ما وارد شود و تعداد موارد بستری کاهش یابد در پی آن تعداد  موارد فوت در اثر ابتلا به کرونا کم خواهد شد .
 
وی بیان کرد: امیدواریم شاهد کنترل بیماری کرونا در جهان و در کشور عزیزمان باشیم و سال آینده مراسم روز پرستار را با شکوه تر و با تعداد بیشتری بر گزار نماییم.
 
اینجا مرجع رسمی اطلاعات و آگاهی در استان کرمانشاه پیرامون بیماری کرونا است
🆔@k_health
 
 
۳ دی ۱۳۹۹ ۱۸:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید