اخبار

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: ویروس کرونا در موج چهارم خطرناک‌تر و قدرت سرایت بیشتری دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: ویروس کرونا در موج چهارم خطرناک‌تر و قدرت سرایت بیشتری دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به جهش‌های ایجاد شده در ویروس کرونا، این ویروس را در موج چهارم خطرناک‌تر و مسری‌تر دانست و گفت: باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود به این مرحله به کار ببندیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر «محمودرضا مرادی» روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: پس از گذراندن یک پیک شدید در کشور و استان، استان کرمانشاه یکی از استان‌های با شیوع بسیار بالا بود که با زحمات همکاران پرتلاش و کادر بهداشتی و درمانی دانشگاه و همراهی خوب مردم استان موفق به مهار بیماری شدیم و خوشبختانه مدتی شیوع بیماری کاهش پیدا کرده بود.

او گفت: اما به دلیل کاهش حساسیت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه در هفته گذشته سیر نزولی کووید در استان کاهش یافته و در روزهای آینده شاهد افزایش صعودی بیماری و موارد ابتلا خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در استان‌های مجاور ما از جمله ایلام، همدان، لرستان و کردستان نیز تعداد موارد بستری رو به افزایش است که زنگ خطر جدی برای ما محسوب می شود و باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه با دقت بیشتری صورت پذیرد.

او تصریح کرد: یکی از بهترین کارها این است که اگر در مناطقی شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری بودیم، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه به بهترین نحو صورت گیرد تا بیماری در همان منطقه مهار شود و به سایر مناطق و شهرها انتقال پیدا نکند.

ریس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت جدی بر رعایت پروتکل ها باید همچنان تداوم داشته باشد، گفت: پایش مستمر و رصد موارد مبتلا به بیماری کووید و افرادی که با آنها در ارتباط بوده اند، جهت قطع زنجیره بیماری بسیار موثر خواهد بود.

دکتر مرادی افزود: فعالیت مراکز ۱۶ ساعته باید همچنان ادامه داشته باشد و همچنین تعداد تست تکرار کووید و تست‌های تشخیصی سریع کرونا نیز باید افزایش یابد تا با شناسایی موارد قطعی در کوتاه ترین زمان ممکن و قرنطینه آنها زنجیره انتقال قطع گردد.

او گفت: مدیران شبکه در شهرستانها در خصوص اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مقابله با کرونا به صورت فعال عمل نمایند و در شهرستان‌های نزدیک به استان‌های مجاور در صورت بروز هر گونه تغییری در وضعیت شهرستان و افزایش تعداد موارد مبتلا باید با نظارت ویژه، بیماری کووید در آن شهرستان کنترل شود چرا که در غیر این صورت موجب اپیدمی در سایر شهرستان‌ها خواهد شد.

وی یادآوری کرد: حوزه معاونت غذا و دارو باید کیفیت ماسک‌ها را کنترل نماید و نظارت کافی در این زمینه صورت گیرد.

او تصریح کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی پرسنل نجیب و ارزشمندی داریم و همواره قدردارن زحمات و تلاش های شبانه روزی این عزیزان هستیم، ما نمی توانیم این زحمات را جبران کنیم اما در خصوص پرداخت به موقع کارانه ها و حق کارکنان پیگیری های لازم به شکل مستمر صورت می گیرد.

وی افزود: وضعیت بیماری کووید وضعیت بی ثبات و شکننده ای است و مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شهرستان‌ها تاکنون در کنترل اپیدمی کرونا بسیار خوب عمل کردند و با توجه به شرایط موجود نیز نظارت و پایش دقیق باید توسط مدیران شبکه‌ها صورت گیرد.

دکتر شکیبا افزود: پیگیری بیماران مثبت و افرادی که مواجه نزدیک با این بیماران بوده‌اند باید به صورت مستمر صورت گیرد و پیگیری این افراد در روزهای تعیین شده به دقت انجام گردد.

او تصریح کرد: خوشبختانه مشکل تامین کیت آزمایش کرونا در استان نداریم و در برخی شبکه‌ها با وجود افزایش تست‌های انجام شده در ثبت سامانه با مشکل مواجه هستند و باید آزمایش‌های پی سی آر انجام شده و روزهای پیگیری به صورت دقیق در سامانه سیب ثبت گردد.

 وی با تاکید بر اینکه باید اخذ تعهدنامه از افراد مبتلا و آموزش مداوم افراد بیمار و خانواده آنها مد نظر قرار گیرد و نظارت بر نقاط پرخطر و اماکن تجمعی نباید فراموش شود، گفت: باید در تالارها، دفاتر پیشخوان و پلیس ۱۰+ و نانوایی‌ها، بازرسی‌ها تشدید و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها با آنها برخورد شود.

او گفت:براساس مصوبه ستاد کرونا، امکان بازگشایی تالارها تنها با ۳۰ درصد ظرفیت وجود دارد و در صورت برگزاری مراسم با بیش از این میزان ظرفیت حتما به مراجع قضایی اطلاع داده خواهد شد.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در شهرهای مرزی استان، هیچ مسافری در صورت نداشتن تاییدیه آزمایش پی سی آر یا رپید تست امکان ورود به کشور را نخواهد داشت.

او گفت: توجه به این مساله در شهرستان قصرشیرین و مرزهای پرویزخان و خسروی به بهترین نحو در حال انجام است و در شوشمی و شیخ صله نیز با وجود اینکه تردد زیادی صورت نمی‌گیرد باید با حساسیت بیشتری انجام شود

دکترشکیبا افزود: به طور قطع مردم با جدی گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی،نقش بسیار مهمی در قطع زنجیره کرونا خواهند داشت.








۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۸:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید