اخبار

چرا با وجود عرضه واکسن، نباید ماسک را کنار گذاشت؟

چرا با وجود عرضه واکسن، نباید ماسک را کنار گذاشت؟

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا و نیز ورود واکسن خارجی طی یک ماه اخیر، بخشی از شهروندان ماسک‌شان را آویزان کرده و به زندگی عادی بازگشته‌اند؛ کارشناسان اما هشدار می‌دهند که «هنوز میزان عوارض و ایمنی هیچ واکسنی مشخص و قطعی نیست، بنابراین کنار گذاشتن ماسک یک اشتباه بزرگ است».

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تدبیر مسوولان ارشد کشور بر آغاز زودهنگام فرآیند واکسیناسیون بوده به همین دلیل تصمیم گرفته شد که واکسن‌های خارجی به کشور وارد و واکسیناسیون به ترتیب در بین اقشار آسیب‌پذیر کشور انجام شود.

555 دکتر قباد محمدی،  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دکتر قباد محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایمنی(عوارض جانبی کم) و تاثیرگذاری را ۲ معیار اصلی سازمان غذا و دارو برای تایید واکسن دانست و گفت: سازمان غذا و دارو در گام نخست اسناد و مدارک مربوط به واکسن «اسپوتنیک وی» ساخته «انستیتو گامالیا» متعلق به دولت روسیه را بررسی و ارزیابی کرد که در نهایت دانشمندان کشورمان ایمنی و تاثیرگذاری این واکسن را تأیید کردند؛ همین رویه درباره واکسن چینی و هندی هم انجام شده است.

آن‌چنان که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد، شرکت گامالیا و تیمی که واکسن اسپوتنیک وی را ساخته‌اند، پیش از این موفق به ساخت واکسن ابولا و مِرس شده بودند و باتوجه به این‌که ویروس‌های ابولا، مرس و کرونا از یک خانواده هستند، پلتفرم واکسن کرونا هم مشابه ۲ واکسن قبلی است؛ به همین دلیل این شرکت روسی اولین سازنده واکسن کرونا در جهان شد و این واکسن هم خیلی زود مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.


698 واکسن روسی اسپوتنیک وی

 
محمدی در عین حال با بیان این‌که مطالعات بالینی یک واکسن «پنج سال» زمان نیاز دارد، اظهار داشت: از مرحله مطالعات انسانی هر واکسن تا زمان عرضه آن به بازار باید پنج سال فاصله باشد تا زمان کافی برای بررسی عوارض جانبی و تأیید ایمنی و تاثیرگذاری واکسن وجود داشته باشد و اگر این فرآیند قانونی و تعریف شده رعایت می‌شد، اولین واکسن کرونا باید سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌شد.

او افزود: با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا، سازمان بهداشت جهانی اقدام به صدور یک «مجوز اضطراری ۶ ماهه» کرد و اکنون همه واکسن‌های موجود در بازار، دارای «مجوز اضطراری» هستند و در واقع سازمان بهداشت جهانی مدت مطالعات پنج‌ساله را به ۶ ماه کاهش داده است.

به گفته محمدی، به همین دلیل عوارض جانبی و میزان اثرگذاری واکسن‌های فعلی به صورت کامل مشخص نیست و اظهارنظر قطعی درباره آن‌ها نیاز به گذشت زمان دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نتیجه گرفت که چون هیچ اطمینان قطعی در دنیا درباره میزان عوارض و اثرگذاری واکسن‌های کرونا وجود ندارد، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای مقابله با این ویروس، «استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و سطوح» است.


 
۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید