اخبار

چگونه در ماه رمضان تشنه نشویم

چگونه در ماه رمضان تشنه نشویم

برای حفظ میزان آب بدن هنگام روزه‌داری در ماه مبارک رمضان باید به چند نکته توجه کنیم.

چگونه در ماه رمضان بر تشنگی غلبه کنیم به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ،کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه آب بهترین نوشیدنی در وعده‌های سحر و افطار برای غلبه بر تشنگی است گفت: سایر نوشیدنی‌ها اغلب حاوی مقدار قابل توجهی شکر یا نمک هستند که علاوه بر اینکه تشنگی را تحریک می‌کنند کالری بسیار بالائی هم دارند.
سلیمانی مهر گفت: مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های شیرین و گازدار موجب می‌شود، معده بیش از حد حجیم شده و فرآیند هضم غذا با تاخیر انجام و موجب نفخ، درد‌های شکمی و افزایش وزن شود.
وی با بیان اینکه مصرف روزانه آب حداقل ۸ لیوان است افزود: در روز‌های گرم باید این میزان افزایش یابد و در فاصله بین افطار تا سحر نوشیدن مقدار کافی آب توصیه می‌شود.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از روزه داران خواست برای کاهش شدت تشنگی در طول روز از مصرف غذا‌های ادویه دار و تند به خصوص در وعده سحری اجتناب کنند.
سلیمانی مهر مصرف غذا‌های پرنمک نظیر پنیر‌های شور یا ماهی‌های شور و ترشی‌های پر نمک را هم از عوامل تشدید تشنگی عنوان کرد.
وی مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات را به علت داشتن مقدار قابل توجه آب و فیبر مناسب دانست و گفت: این ترکیبات برای مدت زمان طولانی‌تری در روده باقی می‌ماند و تشنگی را کاهش می‌دهند.
کارشناس تغذیه مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از روزه داران خواست از نوشیدن مقدار زیاد آب در یک زمان یا در حین غذا خوردن اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه خوردن برش‌های سرد یا منجمد میوه نظیر سیب می‌تواند دهان را برای مدت زمان بیشتری مرطوب نگه دارد گفت : سعی کنید برگ‌های تازه نعناع را به سالاد، غذا یا نوشیدنی‌ها اضافه کنید چرا که به ایجاد حالت خنکی در دهان کمک می‌کند.
وی گفت:مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر چای، قهوه و نسکافه در ماه رمضان کاهش یابد، زیرا کافئین موجود در آن‌ها تشنگی را تشدید می‌کند.
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۹:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید