اخبار

کاهش ۷ درصدی آمار سزارین در کرمانشاه

کاهش ۷ درصدی آمار سزارین در کرمانشاه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: طی یک دهه گذشته آمار سزارین در استان از ۵۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر بهمن روشنی اظهار کرد: این آمار نشان می دهد مادران باردار رغبت بیشتری به زایمان طبیعی پیدا کرده اند که این استقبال در میان مادران نخست زا نمود بیشتری دارد.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۲۵ هزار زایمان طبیعی و سزارین در استان کرمانشاه انجام شده که از این تعداد ۵۳ درصد معادل ۱۳ هزار زایمان به صورت طبیعی بوده است.

دکتر روشنی با بیان اینکه با هر بار سزارین ریسک بارداری پرخطر افزایش پیدا می کند، گفت: باید این خطرات به مادران باردار هشدار داده شود که در این رابطه طی چند سال اخیر تلاش های زیادی برای آموزش مادران انجام شده، تا مادران روش باداری خود را اگاهانه انتخاب کنند.

وی همچنین با بیان اینکه پوشش مراقبت های بارداری در استان کرمانشاه بالای ۹۵ درصد است، گفت: این مراقبت ها موجب شده بیش از ۷۵ درصد مرگ و میر مادران و ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: برای افزایش زایمان طبیعی علاوه بر آموزش مادران، روش های کاهش درد غیردارویی نیز به کار گرفته می شود که در این زمینه می توان از طریق رایحه درمانی، گرما درمانی و سرما درمانی، درد را در تا حد قابل تحملی برای مادران کاهش داد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مادران باردار از خدمات رایگان در مراکز دولتی بهره مند می شوند، افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۲۱۰ زایمان طبیعی در استان به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای در مراکز دولتی انجام شده است.

دکتر روشنی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد زایمان های طبیعی توسط ماماها انجام می شود، گفت: در حال حاضر ۸۷۰ ماما در استان کرمانشاه فعالیت دارند که تولد نوزادان را تحت نظر پزشک متخصص انجام می دهند.

وی گفت:اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری کلاس های آموزشی متوقف شده ، اما در سال های گذشته از هر 100 مادر باردار ، 60 نفر آموزش های قبل از زایمان را طی کرده اند.


۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید