اخبار

انحراف از فلسفه اصلی ورزش/ داروهایی که بوی بیماری می دهند

انحراف از فلسفه اصلی ورزش/ داروهایی که بوی بیماری می دهند

استفاده از داروهای نیروزای غیرمجاز که می تواند عامل بیماری باشند، نشان دهنده انحراف از فلسفه اصلی ورزش است.

دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به‌ اینکه طی سالهای اخیر گزارشات متعددی مبنی بر افزایش غیر متعارف عوارض ناشی از سو مصرف مکملها و مواد نیروزا بر سلامت جوانان و ورزشکاران به دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیده بان سلامت جامعه ارسال شده با هماهنگی استانداری، اداره ورزش و جوانان و همچنین سایر ارگانهای ذی ربط برنامه ریزی هایی برای ارتقاء سطح آموزش، اطلاع رسانی و تقویت نظارت بر سالنها و باشگاه های ورزشی در سطح استان ‌کرمانشاه انجام شده است.

وی افزود: از آنجا که بحران کرونا سبب ایجاد محدودیتهایی در انجام ورزشهای مختلف شده برخی از افراد از روی عدم آگاهی یا بد آگاهی به مصرف بی رویه و غیر مجاز مکمل ها و داروهای مجاز غیرمجاز ورزشی روی آورده اند که در بسیاری از موارد این مکملها قاچاق بوده و از مبادی رسمی نظیر داروخانه‌ها به دست مصرف‌کننده نرسیده است.

دکتر بیگلری تصریح کرد: از جمله عوارض سوء مصرف مکمل ها و داروهای نیروزای ورزشی می توان به بروز عوارض روحی خشونت و پرخاشگری و از نظر جسمی نیز ایجاد انواع عارضه های عروقی در کلیه، کبد، مغز، قلب، ایجاد سرطان کبد، فشار خون بالا، نازایی در قشر مولد جامعه و همچنین آسیب به سیستم ایمنی اشاره کرد که به واسطه استفاده از انواع کورتون ها و مواد آنابولیک و سایر افزودنی های غیرمجاز ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: این موضوع یکی از مهمترین مسائلی است که عملا به یک نوع آسیب اجتماعی_ فرهنگی تبدیل شده که زیبنده یک جامعه متمدن نیست و البته متاسفانه سبب مرگ زودرس زیر ۴۰ سال در میان گروه مصرف کننده نیز شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برهمین مبنا راهکارهایی در دستور کار قرار گرفته که از جمله آن انعقاد تفاهم نامه کاربردی میان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیده‌بان سلامت،، سازمان ورزش و جوانان به عنوان متولی قانونی و اجرایی و با حمایت استانداری به عنوان دستگاه ناظر بر این موضوع است که بر مبنای آن نظارت و ساماندهی بر باشگاه ها و سالن های ورزشی تقویت کیفی شود همچنین با کمک و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها در فضای مجازی آگاهی بخشی صحیح و ارتقاء سواد سلامت مردم در این راستا مبنای عمل قرار گیرد زیرا بد آگاهی سبب شده گروهی به خرید و فروش بی رویه مکمل ها و مواد نیروزا در فضای مجازی روی آورند.

 بیگلری خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های حضور در سالن های ورزشی، گروهی از طریق خرید و فروش اینترنتی، این مکمل‌ها و مواد نیروزا را تهیه می‌کنند در حالی که در صورت لزوم مصرف این مواد برای هر فرد باید تحت نظر مشاور، پزشک تغذیه و کارشناسان ورزشی انجام شود.


وی افزود: در واقع حدود ۹۰ درصد آحاد جامعه به مصرف مکمل های ورزشی عملا نیازی ندارند بلکه تنها گروه خاصی که ورزش‌های حرفه‌ای و سنگین انجام می دهند به دلیل نیاز بیشتر بدن به دریافت مکمل های پروتئین تقویتی باید تحت نظر پزشک و کارشناسان تغذیه به صورت علمی و محدود این داروها و مکمل ها را دریافت کنند.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: از آنجا که در استان کرمانشاه فرهنگ و منش پهلوانی در مردم نمود بیشتری دارد بیشتر از نقاط دیگر نیازمند اطلاع رسانی مستمر و ارائه آموزش‌های صحیح به قشر جوانان و نوجوانان است تا تحت تاثیر نمای قواره ظاهری عده ایی از افراد، فریب نخورند و به دام عوارض شدید ناشی از مصرف مکمل های ورزشی گرفتار نشوند.

وی عنوان کرد: از آنجا که برخی از افراد به صورت مخفیانه یا از طریق خرید و فروش در فضای مجازی اقدام به مصرف مکمل ها و مواد نیروزا می کنند آمار واقعی در این رابطه در دسترس نیست اما بر اساس ثبت خروجی آمار حوادثی که منجر به بروز عوارض متعدد بر سلامت روحی، جسمی و اجتماعی برخی از افراد و ورزشکاران شده به نظر می‌آید با توجه به محدودیتهای کرونا، سوء مصرف مواد و مکمل‌های نیروزای ورزشی افزایش یافته است.

دکتر بیگلری گفت: بر اساس دریافت گزارش های سلامت محور مطالبات مردمی و همچنین آمارهای گروه‌های مختلف علمی دانشگاه علوم پزشکی مرتبا مطرح گردیده که همچنان عده قابل توجهی دچار عوارض شدید ناشی از سوء مصرف مواد نیروزا و مکمل های ورزشی بر سلامتشان گردیده اند.

وی افزود: همچنین از نظر اخلاقی هم استفاده خودسرانه و خارج از قواعد علمی از مکمل ها و داروهای نیروزا (دوپینگ) صحیح نیست و بر مبنای قوانین بین المللی عناوین ورزشی از افرادی که دوپینگ کرده و مدال آفرین شده اند پس گرفته خواهد شد زیرا بر خلاف مقررات قانونی کنوانسیون‌های ورزشی رفتار کره اند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برای حفظ سلامت مردم بایستی نقش پیشگیری، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی مستمر به جوانان و ورزشکاران را با همکاری رسانه ها و نخبگان تقویت کنیم.

 













۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید