اخبار

چگونه برنج را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

چگونه برنج را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

شما می‌توانید غذا‌های گوناگونی را ذخیره کنید، اما برنج یک انتخاب ویژه برای نگهداری طولانی مدت است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برنج پخت آسان چگونه برنج را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟و طعم مورد پسندی دارد و درصد بالایی از مواد مغذی را در خود دارد که آن را به یک غذای پایه سفره‌های ایرانی مبدل می‌سازد و معمولا در مقیاس بالایی خریداری می‌شود، از این رو لازم است با طرز نگهداری صحیح برنج به خصوص در بازه‌های زمانی نسبتا طولانی آشنا باشیم.

آزاده رجبی افزود: حشرات، جوندگان و آلودگی‌های قارچی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که به طور معمول در نگهداری برنج در خانه با آن‌ها مواجه می‌شویم به همین علت برای جلوگیری از فساد برنج خشک بایستی تهویه مناسب در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این تهویه اصولی نباشد نه تنها سودی نخواهد داشت بلکه به حشرات و آفات نیز اجازه ورود خواهد داد، به طور کلی وقتی محیط برنج گرم باشد دانه‌های برنج عرق خواهد کرد، رطوبت و دمای بالا دو عامل مهمی هستند که به حشرات اجازه تخم گذاری می‌دهند.

رجبی اظهار داشت: آلودگی‌های قارچی (کپک زدگی) دانه‌های برنج معمولا سبب تغییر رنگ دانه‌های برنج به سبز می‌شود و کپک‌ها برای رشد به رطوبت، اکسیژن و البته گرما نیاز دارند، وقتی این سه فاکتور حذف شوند از آلودگی‌های قارچی نیز جلوگیری خواهد شد.

بهترین مکان برای نگهداری برنج

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مکانی که برای نگهداری برنج انتخاب می‌کنید باید عاری از رطوبت بوده و دمای نسبتا پائینی داشته باشد و بهترین ظروفی که می‌توانید برای نگهداری برنج به کار گیرید ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی هستند.

رجبی بیان کرد: همچنین می‌توانید از ظروف مخصوصی که منحصرا برای نگهداری برنج طراحی شده اند استفاده کنید. به طور کلی ظرف نگهداری برنج باید از عبور نور به داخل ممانعت کند و سد مناسبی در برابر رطوبت و جریان هوا به لابه لای دانه‌های برنج باشد.

وی افزود: دمای مناسب نگهداری برنج ۴ درجه سانتی گراد و کمتر است در این صورت امکان نگهداری تا سال‌ها وجود دارد. توجه داشته باشید که هرچه دمای نگهداری پایین‌تر باشد عطر، ارزش غذایی و به طور کلی طراوت برنج به میزان بالاتری حفظ خواهد شد.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی خاطرنشان کرد: در مناطق گرم و مرطوب، می‌توان برنج خام را در یخچال نگهداری کرد. برای این منظور باید از ظروفی که درب آن‌ها کاملا بسته می‌شود استفاده کنید، تا رطوبت وارد ظرف نشود.

به گفته رجبی استفاده از نگهدارنده‌های طبیعی مثل سنگ نمک و یا سیر در لابلای برنج تاثیر بسزایی در جلوگیری از آفت زدگی آن دارد.

چگونه از شپشک زدن برنج جلوگیری کنیم؟

رجبی با بیان اینکه شپشک برنج آفت کوچکی است که به برخی محصولات از جمله برنج، گندم و ذرت می‌زند و از آن‌ها تغذیه می‌کند، گفت: ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبارکردن برنج، تخم این حشرات روی گیاه برنج قرار گیرد. حال اگر برنج را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ها قرار دهیم، فعالیتشان آغاز شده و تکثیر می‌شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک برنج می‌شود.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی اظهار داشت: در هنگام خرید برنج باید دقت کنیم که آن برنج فاقد کرم و شپشک باشد و برنج را باید در ظرف مناسب به ویژه کیسه‌های نخی و در مکان خشک و خنک نگهداری کنیم و بین کیسه برنج با زمین و دیوار فاصله‌ای برای جلوگیری از نفوذ حشرات و انتقال رطوبت از زمین و دیوار به برنج، ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک و برگ درخت گردو از موادی هستند که سبب جلوگیری از رشد شپشک برنج می‌شود و باید درون کیسه برنج قرار دهیم.
۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید