اخبار

خطراتِ این چشم‌های زیبا!

خطراتِ این چشم‌های زیبا!

لنزهای زیبایی حالا استفاده گسترده‌ای در سطح جامعه پیدا کرده و بسیاری بانوان دوست دارند برای ساعاتی هم که شده چشمان آنها با رنگِ دلخواهشان دیده شود، اما این زیبایی چند ساعته چشم ها می تواند به قیمت از دست رفتن همیشگی بینایی آنها تمام شود و آنطور که متخصصان می گویند احتمال کم بینا شدن و حتی نابینایی به دنبال استفاده طولانی مدت و ناصحیح از لنزهای زیبایی وجود دارد.

دکتر جلیل امیدیان فوق تخصص جراحی چشم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش استفاده از لنزهای زیبایی در سطح جامعه گفت: مهمترین نکته در استفاده از این لنزهای تماسی توجه به بهداشت آنهاست.

وی افزود: این لنزهای تماسی نرم هستند و محتوای آب زیادی دارند که آنها را مستعد انواع آلودگی های میکروبی کرده و به سرعت آلودگی محیط را به خود جذب می کنند، بنابراین بسیار مهم است که قبل از استفاده کاملا ضدعفونی و تمیز باشند.

وی افزود: این لنزها را معمولا در محلول های ضدعفونی کننده قرار می دهند و افراد باید قبل از استفاده، آنها را پس از درآوردن از محلول، با سرم شست و شو داده و سپس با دست تمیز داخل چشم بگذارند.

امیدیان نسبت به مدت استفاده از این لنزها هم هشدار داد و افزود: استفاده از این لنزها نباید بیش از چند ساعت شود و استفاده طولانی مدت قطعا خطرآفرین است.

این چشم پزشک در خصوص خطرات و عوارض این نوع لنزها، اظهار کرد: درصورتی که این نوع لنزها دارای آلودگی باشند، احتمال انتقال این آلودگی به سطح قرنیه بسیار است و ممکن است موجب عفونت قرنیه شود.

وی افزود: عفونت قرنیه با خطرات زیادی همراه است و می تواند موجب ایجاد زخم بر روی قرنیه شود که بهبودی آن بسیار دشوار است و حتی اگر بهبود یابد جای عفونت بر روی قرنیه برای همیشه باقی می ماند و می تواند اثراتی مانند کاهش بینایی به دنبال داشته باشد.

امیدیان گفت: این افت دید همیشگی خواهد بود و در مواردی که زخم قرنیه شدیدتر باشد و عوارض بیشتری به دنبال داشته باشد، احتمال کوری و نابینایی افراد هم وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از لنزهای زیبایی برای تمام افراد امکانپذیر نیست، گفت: این نوع لنزها باید با توجه به وضعیت چشم و قرنیه و حتی میزان خشکی و اشک چشم تجویز شود.

وی افزود: در صورتی که نوع قرنیه و چشم برای استفاده از این لنزها مناسب نباشد احتمال آسیب قرنیه محتمل و حتی اگر این آسیب ترمیم شود، دیگر قرنیه به وضعیت سابق برنمی گردد، بنابراین افراد باید در استفاده از این لنزها خیلی دقت داشته باشند.

این چشم پزشک تصریح کرد: از طرفی اگر چشم فرد به اصطلاح خشک باشد، استفاده از این لنزها می تواند موجب ایجاد عفونت شود.

امیدیان گفت: پیش از استفاده از لنزهای زیبایی یا هر نوع لنز دیگر افراد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و طبق دستور پزشک از این لنزها استفاده کنند.
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید