اخبار

شیوع بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی در فصل گرما

شیوع بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی در فصل گرما

دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی نبض گفت دو گروه دیگر از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان ، بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی هستند که در فصل گرما شیوع بیشتری دارند.

بیماری سالک همانگونه که از نامش پیداست در یک سال کوچک رخ می‌دهد بیماری پوستی است که خطرات مرگ و میر ندارد اما بدلیل زخم های صورت ودست می تواند باعث آسیب روحی و اجتماعی به افراد خصوصاً بانوان شود.عامل این بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می گردد و جز بیماری های واگیر و قابل انتقال بین انسان و حیوان است .

اگر فردی دچار عارضه سالک شد با امکانات درمانی قابلیت درمان را دارد و می‌توان با درمان مناسب از انتقال بیماری به افراد دیگرهم پیشگیری شود.

وی افزود به دنبال زلزله آبانماه سال 96 وتخریب وسخت وسازهای گسترده و تغییرات اقلیمی محل زندگی جوندگان و لانه گزینی پشه ناقل بیماری دست خوش تغییرات شده است.

دکتر حسین بیگلری در ادامه گفت مقابله با این بیماری نیازمند مشارکت همگانی و سازمان های ذیربط است که خوشبختانه در استان کرمانشاه جوند گی کشی و سم پاشی کانون های آلوده تا حدود زیادی انجام شده است و این بیماری تا حدودی در حال کنترل است .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود: بیماری هاری از گزش حیواناتی مانند سگ ، روباه، گرگ و شغال خطر بروز را دارد لذا لازم است بعد از هر نوع گزش حیوانات بایستی فرض را بر احتمال انتقال بیماری هاری بدهیم .

وی خاطر نشان کرد آگاهی مردم به خصوص کودکان ، نوجوانان و دانش آموزان را افزایش دهیم ،از تهدید کردن سگها بپرهیزیم وبرای سگ هایی که درروستاها و منزل نگهداری می‌شوند حتماً واکسیناسیون انجام شودو قلاده گذاری شود.

 دکتر بیگلری گفت: اگر به هر دلیل حیوان گزیدگی رخ داد به مراکز پیشگیری از هاری که به صورت 24 ساعته و رایگان در استان فعالیت می کنند مراجعه شود و البته بلافاصله بعد از گزش محل آن با آب و صابون شستشو داده شود و سه نوبت واکسن پیشگیری دریافت شود.

وی تاکید کرد هرگونه گزش این نوع حیوانات را جدی بگیریم تا ازخطر ابتلا به بیماری هاری پیشگیری شود.

او گفت: مردم به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر به طبیعت بروند که باید توجه و دقت کافی صورت گیرد و در صورت بروز حیوان گزیدگی ظرف مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت به مراکز درمانی پیشگیری مراجعه صورت گیرد.
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید