اخبار

تصور غلط "قوی‌تر بودن" کار دستِ مردان داده!

تصور غلط "قوی‌تر بودن" کار دستِ مردان داده!

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به آمار بالای مرگ و میر در مردان نسبت به زنان، گفت: متاسفانه تصور غلط مردان در خصوص قوی‌تر بودن نسبت به زنان موجب شده آنها از توجه به سلامت خود غافل شوند و همین امر آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری قرار داده است.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه 24 تا 31 خرداد هفته بین المللی سلامت مردان نام گرفته، گفت: این هفته با هدف ترویج فرهنگ خود مراقبتی و توجه بیشتر مردان به سلامت خود و همچنین جلب توجه دولتمردان به تامین، حفظ و ارتقای سلامت این گروه نامگذاری شده است.

وی افزود: متاسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روان خود توجه چندانی ندارند، در حالیکه لازم است حتی با وجود احساس سلامت برنامه منظمی برای معاینات دوره ای و مراجعات بهداشتی داشته باشند.

دکتر شکیبا مهمترین چالش در امر سلامت مردان را باور غلط آنها مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن نسبت به زنان دانست و افزود: این موضوع باعث شده که مردان از سلامت خودشان غافل شوند.

وی افزود: با همین باورهاست که مردان کمتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی مبادرت می ورزند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه سن و جنس را دو فاکتور مهم دخیل در ابتلا به بیماری های مختلف دانست و افزود: بیماریهای مهمی مانند بیماریهای قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت و ... عامل مهم مرگ و میر بویژه در گروه سنی میانسالان و سالمندان می باشند، اما در این میان این بیماری ها در مردان نسبت به زنان بروز و شیوع بیشتری داشته و مرگ و میر ناشی از آن ها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است.

وی به شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر هم اشاره کرد وافزود: در زمینه این بیماری هم موارد ابتلا و مرگ و میر در مردان نسبت به زنان بالاتر بوده و این امر موجب شده که امسال در هفته سلامت مردان این موضوع بیشتر مورد توجه باشد.

دکتر شکیبا شعار ملی هفته سلامت مردان امسال را سلامت روانی مردان در پاندمی کووید 19 اعلام و تصریح کرد: علاوه بر بالا بودن موراد ابتلا و مرگ و میر مردان در زمینه بیماری کرونا، این بیماری تاثیرات روانی هم بر مردان به واسطه اجرای قرنطینه ها، تهدیدات شغلی، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، نداشتن تعامل اجتماعی و ... داشته، بنابرای امسال به بحث سلامت روانی مردان در دوران شیوع کرونا توجه شده است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه در خصوص اهمیت سلامت روانی مردان در خانواده و جامعه می باشد.

دکتر شکیبا گفت: نکته دیگری که در ابتلا به کووید-19 در مردان قابل توجه است اینکه یکی از عوامل خطر در شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، بحث بیماریهای زمینه‌ای است که متاسفانه درصد زیادی از مردان در دوران میانسالی با این بیماریها دست و پنجه نرم می کنند و همین امر باعث شده کرونا در این قشر ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.

این مسئول افزود: در مجموع ویژگی‌های بیولوژیک، مسئولیت شغلی، مسئولیت خانوادگی برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده، تاثیر مسائل فرهنگی بر ابتلای مردان، بیماری‌های مزمن، رفتارهای ناسالم و عامل خطر دخانیات در مردان مهمترین عواملی هستند که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کرونا در این گروه نقش بازی می کنند.

وی افزود: با توجه به این شرایط سلامت مردان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در این زمینه نیاز است که در وهله اول خود مردان را نسبت به سلامتشان حساس کرد.
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید