اخبار

ذبح غیرمجاز روزانه ۳۵ تا ۴۵ راس دام در شهر کرمانشاه

ذبح غیرمجاز روزانه ۳۵ تا ۴۵ راس دام در شهر کرمانشاه

مسئول سلامت محیط شهرستان کرمانشاه از شناسایی ده نقطه ذبح غیر مجاز در شهرکرمانشاه خبر داد و گفت: روزانه ۳۵ تا ۴۵ راس دام سبک و سنگین در این مناطق ذبح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، بهمن خدادادیان با بیان اینکه بیشتر این مکان‌ها در شهرک دولت آباد قرار دارد، افزود: ذبح غیرمجاز روزانه ۳۵ تا ۴۵ راس دام در شهر کرمانشاهشهرک جهاد، شهرک نصر، شهرک پردیس، مسکن و چهاراه وکیل اقا از دیگر مناطقی است که ذبح غیر مجاز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه‌های قضایی و نظارتی با هرگونه ذبح غیر مجاز در این مناطق برخورد می‌شود چرا که این اقدام تهدید علیه سلامت مردم است.

مسئول سلامت محیط شهرستان کرمانشاه با اشاره به مزایای ذبح دام در کشتارگاه اظهار داشت: آن چه که در کشتارگاه انجام می‌شود از چند جنبه اهمیت دارد اول آنکه دام‌ها قبل از ذبح برای افزایش کیفیت گوشت استراحت داده می‌شوند تا از شوک جابه جایی خارج شوند در صورتیکه در ذبح غیر مجاز این اقدام انجام نمی‌شود.

خدادادیان افزود: همچنین قبل از ذبح، دامپزشک دام را از لحاظ ظاهری رصد می‌کند و پس از ذبح اندام داخلی از لحاظ وجود انگل، کرم‌های روده‌ای وعفونت‌ها بررسی می‌شود، این در حالی است که هیچ نظارتی در ذبح غیر مجاز نیست و اندام‌های دام غربالگری نمی‌شود.

وی گفت: موضوع مهم دیگری که در کشتارگاه‌ها اجرا می‌شود زنجیره پیش سرد است که گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای زیر صفر درجه نگهداری می‌شود که با این کار علاوه بر افزایش کیفیت گوشت همه عوامل بیماری زا نیز از بین می‌رود.

خدادادیان با بیان اینکه بسیاری از دام‌هایی که به صورت غیرمجاز ذبح می‌شوند دارای بیماری هستند، خاطرنشان کرد: تنها دامپزشک می‌تواند بیماری‌های عفونی و انگل‌های کبد را شناسایی کند و این خطر وجود دارد که افراد دام‌های آلوده را مصرف کنند.

وی به خطرناک بودن این کرم‌ها و انگل‌های کبدی اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها پس از چند ماه علائم خود را در افراد بروز می‌دهند در صورتیکه که این انگل‌ها اندام داخلی بدن انسان را فرا گرفته و کار از کار گذشته است و کبد بیمار به طور کامل از بین رفته است.

مسئول سلامت محیط شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: شهروندان نباید به خاطر چند هزار تومان اختلاف قیمت سلامت خود را به خطر بیاندازند چراکه هزینه‌های درمان این بیماری‌ها به مراتب بسیار سنگین‌تر از این اختلاف قیمت است.

خدادادیان در پایان یادآور شد: شهروندان از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ دامپزشکی، ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۳۷ شهرداری می‌توانند هر گونه ذبح غیرمجاز را اطلاع رسانی کنند تا موضوع در اسرع وقت رسیدگی شود.
۲ تیر ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید