اخبار

رژیم غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب چگونه است؟

رژیم غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب چگونه است؟

 

بیماری کبد چرب التهاب سلول‌های کبدی در اثر چربی زیاد است که در بسیاری از مواقع بدون علامت می‌باشد و تا مرحله نارسایی کبد فرد از بیماری خود اطلاعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مهم‌ترین کار برای درمان کبد چرب اصلاح شیوه زندگی و کاهش وزن است به طوریکه حتی کاهش ۳ تا ۵ درصد وزن بدن در کنترل کبد چرب موثر است.

مظفری افزود: اولین نکته‌ای که باید در رژیم تغذیه‌ای رعایت کنیم استفاده از ماهی و غذا‌های دریایی برای پیشگیری و کنترل کبد چرب است، مصرف میوه ها، غلات کامل، آرد سبوسدار و نان سبوسدار، روغن زیتون، سبزیجات، آجیل بدون نمک نیز باید در برنامه غذایی گنجانده شود که به رژیم مدیترانه‌ای معروف است.

وی با بیان اینکه افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند مقاومت به انسولین دارند، گفت: در این افراد مصرف هر مواد غذایی و خوراکی که قند و شکر در آن به کار رفته باید کنار گذاشته شود بیسکویت، کیک، کلوچه، نقل و نبات، آبمیوه‌های صنعتی از جمله این مواد است چرا که قند آن‌ها به چربی تبدیل می‌شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به کبد چرب باید امگا ۳، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، مصرف گردو و دانه یا روغن کتان را در هفته دوبار استفاده کنند و یا روزی یک عدد کپسول امگا ۳ استفاده کنند.

مظفری افزود: افرادی که کبد چرب دارند معمولا پتاسیم خون پایینی دارند که می‌توانند با مصرف کیوی و موز و زرد آلو پتاسیم دریافت کنند.

وی به انجام ورزش‌های هوازی و پیاده روی برای پیشگیری و کنترل بیماری کبد چرب اشاره کرد و گفت: در کنار انجام ورزش‌های هوازی مصرف لبنیات پر چرب، گوشت قرمز، دل و جگر، کله پاچه، روغن نارگیل، روغن پالم که چربی‌های اشباع دارند باید به حداقل برسد.

مظفری یادآور شد: مصرف آنتی اکسیدان‌ها از جمله مصرف قهوه، چای سبز، سیر خام، انواع توت‌ها نیز در برنامه غذایی روزانه افراد مبتلا به کبد چرب باید گنجانده شود.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ ۲۲:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید