اخبار

دکتر شکیبا: مردم از مراکز غیرمجاز کرمانشاه گوشت تهیه نکنند

دکتر شکیبا: مردم از مراکز غیرمجاز کرمانشاه گوشت تهیه نکنند
 

تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که عمدتاً به وسیله کنه منتقل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید از کشتارهای غیر مجاز جلوگیری شود ونظارت های بهداشتی باید در زمینه کنترل بیماری باید در سطح استان بیشتر گردد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا در نشست دست اندرکاران حوزه سلامت استان در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) گفت: شهروندان باید از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری کرده و گوشت را از قصابیهای معتبر خریداری نمایند.

 
وی همچنین افزود:گوشت قرمز را  باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری کرده وسپس مصرف نمایند.

 

وی با بیان اینکه راه اصلی انتقال از طریق کنه است و حیوانات اهلی بیمار علامت مشخصی ندارند و می توانند ناقل باشند گفت: عفونت درانسان پس از گزش کنه و یا له کردن آن روی پوست ، تماس با پوست و لاشه حیوان ، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا و حتی به صورت تنفسی ایجاد می شود .

 
به گفته وی به دلیل انتشار ویروس از طریق خون و بافت بیماران ، افراد در تماس با آنان به خصوص سلاخان ،قصابان، کارکنان شاغل در جگرکی ها ،کارکنان بهداشتی درمانی و بیمارستانها در معرض خطر ابتلا هستند.
 
وی افزود:بیماری با شروع ناگهانی تب همراه با درد عضلانی و سپس تظاهرات خونریزی دهنده همراه با سابقه گزش کنه یا له کردن با دست ، تماس مستقیم با دام و یا بافتهای حیوانات آلوده مشاهده می شود.
 
دکتر شکیبا با بیان اینکه در هنگام خرد کردن گوشت و سایر بافتهای دام نیز باید حتما از دستکش استفاده کنید گفت: دامداران نیز در باید  از وسایل ایمنی فردی شامل کلاه ،عینک، ماسک ، روپوش ، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده نمایند و از دست زدن به کنه و له کردن آن خودداری کنند.
 
ID@k_health
 
۱۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید