اخبار

توصیه های بهداشتی ذبح دام در عید قربان

توصیه های بهداشتی ذبح دام در عید قربان
 

معاون بهداشتی دانشگاه در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان گفت:  به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) و رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری کرونا، باید توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرارگیرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه پروفسور شکیبا با تاکید بر اینکه دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی با استفاده ازماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خریداری نمایید، افزود: ترجیحا کشتار دام را در کشتارگاه های تحت پوشش ادارات دامپزشکی انجام دهید.

وی با اشاره به  اینکه از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل نمایید گفت: درغیر اینصورت خطر انتقال عامل بیماری به ذابحین در صورت ابتلا به بیماری در دام و ویا عدم رعایت بهداشت فردی وجود دارد.

دکتر شکیبا تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کرده و خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

وی گفت: گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود.

دکتر شکیبا افزود: جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد، مصرف شود.

او با بیان اینکه به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنند  تاکید کرد:  از محل هایی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام می نمایند گوشت خریداری نکنید.

وی  همچنین با تاکید بر اینکه از مصرف جگر و سایر امعاء واحشاء گوشت دامی که فاقد مجوزهای دامپزشکی می باشند جدا" پرهیز نماییددر صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه 1512 دامپزشکی یا سامانه بهداشت 190 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید