اخبار

چه افرادی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند؟

چه افرادی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند؟

 

گرمازدگی به عدم کنترل بدن در تنظیم دمای خود گفته می‌شود که به دلیل افزایش حرارت بدن رخ می‌دهد و بدن در دفع حرارت ایجاد شده ناتوان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماران دیابتی، دارای فشارخون بالا، بیماران قلبی عروقی و بیماران کلیوی و کبدی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر گرمازدگی و عوارض ناشی از آن قرار دارند.

دکتر بیگلری افزود: فعالیت در مقابل نور خورشید به خصوص در ساعات ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر، پوشیدن لباس‌های تیره و نامناسب، کم نوشیدن آب و عدم تهویه مناسب از عواملی است که باعث گرمازدگی می‌شود.

وی به نشانه‌های گرمازدگی اشاره کرد و گفت: فرد در ابتدا دچار تعریق می‌شود، سرگیجه، سردرد و خشک شدن دهان از دیگر نشانه‌های آن است و گرمازدگی حتی باعث کاهش آستانه تحمل و عصبانی شدن فرد می‌شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین در مراحل حاد‌تر که ممکن است در کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران دیابتی و قلبی و عروقی رخ دهد منجر به کاهش سطح هوشیاری و شل شدن ماهیچه می‌شود که ممکن است بر اثر برخورد با زمین فرد دچار شکستگی و آسیب‌های دیگر شود.

چه کار کنیم گرما زده نشویم؟

دکتر بیگلری اظهار داشت: برای اینکه گرما زده نشویم باید در روز‌های گرم آب بیشتری بنوشیم و از مایعات سنتی استفاده کنیم که در این رابطه هندوانه، تخم شربتی، آبلیمو، به لیمو و خاکشیر از روش‌های سنتی پیشگیری و درمان گرمازدگی است.

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی در ساعات گرم روز فعالیت نکنیم، لباس‌های رنگ روشن بپوشیم، بدن را با آب خنک کنیم، از کلاه‌های لبه دار و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیریم.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: نوشیدن آب باید به صورت مستمر و جرعه جرعه در طول روز باشد و نوشیدن یکباره آب نمی‌تواند موثر باشد، همچنین نوشیدن آب یخ موجب بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود.

وی یادآور شد: برخی افراد برای رفع گرمازدگی نوشابه می‌خورند که کار بسیار اشتباهی است چرا که نوشابه به دلیل قند گرمازدگی را بدتر می‌کند و بهتر است افراد به جای نوشابه از دوغ استفاده کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت::اگر فردی دچار گرمازدگی شد، باید او را به سایه منتقل کنیم، لباس هایش را آزاد کنیم، با حوله نمناک پوست او را خنک کنیم و جرعه جرعه به او اب خنک دهیم، اما در بیماران زمینه ای، کودکان و سالمندان بهتر است بعد از انجام اقدامات اولیه آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل کنیم و یا با اورژانس تماس بگیریم.

۸ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید