اخبار

آیا تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن مشکل ایجاد می‌کند؟

آیا تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن مشکل ایجاد می‌کند؟

 

مدیر فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه: افرادی که پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا به این ویروس مبتلا می‌شوند تا ۴ هفته بعد از شروع علائم بیماری نباید نسبت به تزریق دوز دوم اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، سارا شاه آبادی با بیان اینکه مهلت تزریق دوز دوم بسته به نوع واکسن از ۲۱ روز تا ۱۲ هفته متغیر است، گفت: اگر یک تا دو هفته پس از گذشت این مهلت نیز واکسن تزریق شود، اثر بخشی واکسن دچار مشکل نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دوز اول و دوم واکسن را از انواع متفاوتی تزریق کرد، افزود: از طرف مجامع علمی و سازندگان واکسن‌ها این موضوع هنوز اعلام نشده است و بر اساس تحقیقات وزرات بهداشت پلتفرم‌های مشابه واکسن‌ها باید اعلام شود تا بتوان دوز اول و دوم واکسن را  از انواع متفاوتی تزریق کرد.

شاه آبادی به میزان اثر بخشی واکسن‌ها هم اشاره کرد و گفت: همه واکسن‌ها ایمنی در افراد ایجاد می‌کنند، اما با توجه به اینکه کرونا ویروس ناشناخته‌ای است باید تحقیقات گسترده تری انجام شود تا میزان دقیق اثر بخشی هر واکسن مشخص شود.

مدیر فنی مرکز بهداشت استان با تاکید بر اینکه همه افراد باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، گفت: بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است و باید افراد به محض اینکه در نوبت واکسیناسیون قرار گرفتند، واکسن تزریق کنند تا ایمنی در آن‌ها ایجاد شود.

شاه ابادی بیان کرد: واکسن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند، اما به میزان قابل توجهی از مرگ و میر‌ها و حال وخیم افراد می‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار دوز اول واکسن کرونا معادل ۳۴ درصد جمعیت هدف (بالای ۱۸ سال) و ۱۶۳ هزار دوز دوم معادل ۱۱ درصد جمعیت هدف در استان کرمانشاه تزریق شده است.

۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید