اخبار

در اوج بستری ها و پیک پنجم کرونا قرار داریم/ مردم رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند

در اوج بستری ها و پیک پنجم کرونا قرار داریم/ مردم رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند

 

️رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌،‌درمانی کرمانشاه بیان داشت: ما در اوج بستری بیماری و پیک پنجم  قرار داریم به طوریکه امروز رکورد بالاترین موارد بستری در ۱۸ ماهه گذشته شکسته شد و بیش از ۱۳۵۰ نفر تا صبح امروز بستری بودند.
به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین  دکتر محمودرضا مرادی در برنامه زنده تلویزیونی” بازتاب ” در خصوص وضعیت استان در پیک پنجم کرونا با اشاره به اینکه بالاترین تعداد موارد بستری که در پیک سوم بیماری داشتیم حدود ۱۲۸۰ نفر بود تصریح کرد: پیش بینی می شود در همین هفته و هفته های آینده روند صعودی موارد ابتلا و بستری ادامه داشته باشد.
وی اظهارداشت: تمام بیمارستانهای استان به غیر از بیمارستانهای  تخصصی که امکان خارج ساختن آنها از چرخه خدمات رسانی وجود ندارد، به درمان بیماران کرونایی اختصاص  داده شده است. در بیمارستانهای دانشگاهی ،غیر دانشگاهی و خصوصی استان در مجموع ۳۳۰۰ تخت وجود دارد که از این تعداد هم اکنون ۱۳۵۰ تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان ساخت: این مسئله باعث می شود خدمات رسانی به  بیماران غیر کرونایی با تاخیر انجام شود،باید ارائه خدمات اورژانس به بیماران قلبی، ترومایی، سرطانی و دیالیز  در بیمارستانها همچنان انجام شود، اما اعمال جراحی الکتیو و غیر اورژانسی در بیمارستانهای استان کاملا متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه تداوم روند صعودی تعداد موارد ابتلا و بستری به طور قطع در ارائه خدمات پزشکی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. به مردم هشدار می دهم، شرایط بیمارستانها به گونه ای نیست که بیش از این امکان پذیرش بیماران کرونایی را داشته باشیم  و باید حتما رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.
دکتر مرادی مشکل کمبود دارو را یک مسئله کشوری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به پیش بینی هایی که در ماه های گذشته صورت گرفت، تا کنون در استان کرمانشاه در خصوص کمبود دارو با مشکل جدی مواجه نشده ایم.
وی در خصوص بحث واکسیناسیون بیان داشت: با حمایت مجموعه استانداری ، استاندار ، فرمانداران و سایر سازمان ها در حال حاضر ۴۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان راه اندازی شده است و وضعیت خوبی در استان داریم ودر این زمینه استان کرمانشاه   در کشور  همواره رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.
تنها مشکلی که در برخی از مراکز تجمیعی وجود دارد، مراجعه افراد اعلام شده بر اساس گروه سنی ، بدون ثبت نام در سامانه سلامت و بدون مشخص شدن زمان و مکان واکسیناسیون می باشد که موجب ازدحام در این مراکز می شود.
وی از مردم می خواست برای جلوگیری از ازدحام در مراکز تجمیعی واکسیناسیون پیش از مراجعه به این مراکز در سامانه سلامت ثبت نام نمایند و اگر به هر دلیلی امکان ثبت نام در سامانه را ندارند در ساعات اولیه صبح برای دریافت واکسن به این مراکز مراجعه کنند.
دکتر مرادی گفت: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده ،شیفت عصر نیز در برخی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان، جهت تسریع در روند واکسیناسیون و جلوگیری از ازدحام مراجعین ، راه اندازی شده است.
تزریق روزانه ۳۵۰۰۰ دُز واکسن کرونا در استان کرمانشاه /تا کنون ۷۱۲۵۰۰ دُز واکسن در استان تزریق شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تنها راه کنترل بیماری کووید و مهار کامل آن را این واکسیناسیون عمومی دانست و تصریح کرد:این مهم خوشبختانه هم اکنون در حال انجام است و امیدواریم تا مهر ماه این اتفاق در کشور بیفتد و اکثر مردم واکسن کرونا را دریافت کنند.
وی گفت:از همه مهمتر همان رعایت پروتکل هاست که متاسفانه همانطور که می بینیم روز به روز رعایت پروتکل ها کمتر می شود و مردم توجه زیادی به این مسئله ندارند و بدون توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراسم ها شرکت می کنند و به رستوران ها و باشگاه های ورزشی می روند.
اما باید از حضور در مکان هایی که امکان خطر ابتلا خیلی بالاتر است خودداری کنند و حتما در هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده نمایند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند ، اگر این موارد رعایت شود به طور قطع عوارض و عواقب در هر موج بیماری، کمتر خواهد بود.
وی تاکید کرد:  در حال حاضر در راستای مقابله با کرونا دو اقدام باید انجام شود. اولین اقدام که توسط ما در حال انجام است، واکسیناسیون می باشد  که در صورت افزایش ورود واکسن به استان، ما این توانایی را داریم که روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دُز واکسیناسیون در استان کرمانشاه انجام دهیم و در اینصورت طی یک ماه آینده تمام گروه های هدف در استان واکسینه خواهند شد .

دکتر مرادی اظهارداشت:در حال حاضر روزانه ۳۵ هزار دُز واکسن در استان کرمانشاه تزریق می شود و تا کنون ۷۱۲۵۰۰ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است که از این تعداد ۵۲۶۰۰۰ دُز اول واکسن و ۱۸۶۰۰۰ نفر نیز دُز دوم می باشد.
وی به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای  انجام دُز سوم واکسن برای کادر بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: هنوز نوع واکسنی که در نوبت سوم باید تزریق شود اعلام نشده است. اگر واکسن های تولید شده  به روز تر باشند و بر روی جهش های ایجاد  شده نیز اثر گذار باشند به طور قطع در پیشگیری از ابتلا به سویه های جدید بیماری موثرتر خواهد بود.
وی بهترین واکسن را اولین واکسنی دانست که در دسترس افراد قرار می گیرد و گفت:  تمام واکسن های تولید شده یک رنج تأثیرگذاری دارند که قابل قبول است. هدف از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و موارد بستری است و تزریق واکسن از شیوع بیماری و ابتلا به آن جلوگیری نمی کند. با توجه به اینکه ویروس تنها در بدن انسان قادر به زنده ماندن و تکثیر است ،هر قدر میزان تزریق واکسن افزایش یابد جهش ویروس کمتر خواهد شد به گونه ای  که اگر ۷۰ تا ۷۵ درصد از مردم دنیا واکسینه شوند حتما از جهش ویروس کاسته می شود.
یکی از کانون های آلودگی در این شرایط مطب ها هستند، که جز در موارد ضروری نباید  به مطب ها مراجعه شود. از مردم تقاضا دارم برای حفظ سلامت خود و دیگران و در امان ماندن از ویروس کرونا حتما واکسیناسیون را انجام دهند و به شایعات منتشر شده در این زمینه توجهی نداشته باشند و به ما اعتماد کنند.

۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید