اخبار

درباره ویروس لامبدا چه می‌دانید؟

درباره ویروس لامبدا چه می‌دانید؟

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا در ووهان چین تا به امروز جهش‌های زیادی در کشور‌های مختلف از ویروس کرونا گزارش شده که یکی از جدیدترین جهش‌ها ویروس لامبدا است که به مراتب از ویروس دلتا قوی‌تر و کشنده‌تر می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمانشاه، رییس بیمارستان گلستان کرمانشاه در مورد پیشینه ویروس لامبدا گفت: اولین بار در کشور پرو گزارش شده که این ویروس در مقایسه با دلتا از قابلیت سرایت پذیری بیشتری برخوردار است و قابلیت عفونت زایی آن حداقل دو برابر ویروس‌های شناسایی شده دیگر است.

دکتر وزیری افزود: از نگاه بهداشت جهانی همه گیری ویروس لامبدا نگران کننده است، زیرا با چرخش این ویروس به دلیل فراگیر نشدن واکسیناسیون، از اوایل آبان ماه احتمال شیوع بیماری در سراسر دنیا بصورت گسترده وجود دارد.

وی از ایمن گریز بودن لامبدا به عنوان ویژگی دیگر این ویروس یاد کرد و گفت: این نوع ویروس به سختی توسط سیستم ایمنی شناسایی می‌شود و انتی بادی‌های محافظتی که از طریق بیماری فعال یا واکسیناسیون تولید شده در مقابل این ویروس اثر بخشی کمتری دارد و حدود ۴۰درصد ناکارآمد خواهد بود.

این متخصص بیمار یهای عفونی با بیان اینکه ویروس لامبدا می‌تواند در ماه‌های آینده موجب بروز موج ششم حتی در کشور ما شود، اظهار داشت: فراگیر بودن مسافرت‌های بین المللی و رفت و آمد‌های زیادی که در جوامع وجود دارد ممکن است این ویروس را به کشور ما برساند و بیماری زایی آغاز شود.

دکتر وزیری گفت: علائم ویروس لامبدا مشابه دلتاست، اما در سه ویژگی با آن متفاوت است از جمله تب بسیار بالا در حد ۴۱.۵درجه، سرفه‌های بسیار شدید و از دست دادن حس چشایی و بویایی بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود در مقابل ویروس لامبدا و هر نوع ویروس جهش یافته‌ی دیگر، واکسیناسیون به عنوان یک رکن مقابله است که از تشدید بیماری و عوارض منجر به مرگ ممانعت می‌کند، هر چند واکسن‌هایی که استفاده می‌شود ممکن است اثر محافظتی کمتری در مقابل ویروس لامبدا داشته باشند، ولی قطعا موثر می‌باشند.

رییس بیمارستان گلستان تصریح کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و واکسینه شدن ۷۰درصد جمعیت می‌تواند به قطع زنجیره این بیماری کمک کند.
۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید