اخبار

افرادی که واکسن کرونا میزنند، ناقل نیستند

افرادی که واکسن کرونا میزنند، ناقل نیستند

متخصص بیماری های عفونی : تزریق واکسن کرونا زمینه ای برای ناقل بودن و ابتلا به بیماری فراهم نمی کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دکترجانبخش گفت: تفکرغلطی که بعضا در بین مردم رایج شده این است که می افرادی که واکسن کرونا میزنند، ناقل نیستندگویند بعد تزریق واکسن کرونا به این بیماری مبتلا شده اند، در صورتی که تزریق واکسن باعث ابتلا به بیماری کرونا نمی شود و بعد از تزریق دوز دوم مصونیت قابل توجهی در برابر این بیماری ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا طیف وسیعی از افراد بی علامت تا نوع خطرناک و کشنده را شامل می شود، افزود: در پیک پنجم تعداد بیماران سرپایی و بستری بسیار زیاد است و در این موج افراد کم سن و سال بین 20 تا 40 سال بیشتر درگیر می شوند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه بیماری کرونا همه موارد عفونت های تنفسی را تحت تاثیر قرار داده، اظهار داشت: در اوج همه گیری ها هر بیماری که دچار علائم تنفسی می شود باید به کرونا نسبت دهیم.

چگونه بیماری کرونا را از عفونت های فصل پاییز تشخیص دهیم؟

دکتر جانبخش افزود: با رسیدن به اواخر شهریورماه به عفونت های فصلی نیز نزدیک می شویم،عفونت هایی که با رسیدن فصل پاییز شیوع پیدا می کند و با علائمی همچون آبریزش بینی، سردرد، گلو درد، سوزش چشم و بدن درد همراه است.

وی خاطرنشان کرد: داشتن این علائم در حد خفیف نگران کننده نیست و تا سه روز اول باید درمان های علامتی را انجام داد که برای سردرد می توان از قرص های مسکن استفاده کرد یا کسانی که بدن درد دارند استامینوفن و ناپروکسن مصرف کنند، در صورتیکه علائم بیشتر از سه روز تدوام داشته باشد یا شدت بگیرد می توان گفت که به کرونا مبتلا شده اید و باید به پزشک مراجعه کرد.

دکتر جانبخش با بیان اینکه خیلی از افراد به محض داشتن علائم در خواست سی تی اسکن می کنند، افزود: علاوه بر ایجاد استرس، انجام سی تی اسکن در سه روز اول کمکی به درمان نمیکند و حتی باعث گمراهی در تشخیص بیماری می شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: توصیه می شود اگر دچارعلائم تنفسی شدید استراحت کنید، مایعات زیاد مصرف کنید، استرس نداشته باشید، خواب کافی داشته باشید و قرص های سرما خوردگی استفاده کنید.

دکتر جانبخش افزود: اگرعلائم تشدید شود یا ادامه داشته باشد باید بسته به شرایط، بیمار از داروهای ضد ویروسی استفاده کند.

وی یادآور شد: همچنین اگر افراد جوان هستند و بیماری زمینه ای به خصوص دیابت ندارند، نگران نباشند مگر اینکه علائم شدیدتر شود.
۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید