اخبار

چگونه از گزند آرتروز زانو در امان باشیم؟

چگونه از گزند آرتروز زانو در امان باشیم؟

 

زانو درد یکی از معضلاتی است که افراد بسیاری با آن مواجه هستند و این روز‌ها نیز شیوع کرونا با خانه نشینی و کم تحرکی به این مسئله دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، یک دکتر متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه آرتروز زانو علت اصلی زانو درد است، گفت: افزایش وزن و کم تحرکی از مهمترین عواملی است که زانو درد و آرتروز زانو را تسریع می‌کند.

دکتر شمسی با اشاره به شیوع بالای آرتروز در بین جوامع افزود: آرتروز با تخریب تدریجی غضروف مفصل باعث می‌شود که فشار بیشتری به استخوان زانو وارد شود.

وی با بیان اینکه هرچقدر بتوانیم تغذیه غضروف را بهتر کنیم از بروز آرتروز جلوگیری خواهیم کرد، اظهار داشت: افرادی که تحرک ندارند، راه نمی‌روند و زندگی ماشینی دارند مفاصل آن‌ها خیلی زود دچار ارتروز می‌شود، اما این آسیب در افرادی که ورزش می‌کنند، دیده نمی‌شود چراکه غضروف افراد ورزشکار نسبت به افراد غیر ورزشکار قطر بیشتری دارد و ورزشکاران دچار ارتروز نمی‌شوند.

دکتر شمسی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از ابتلا به آرتروز جلوگیری کرد قویتر کردن عضلات اطراف مفصل است و هرچقدر این عضلات را قویتر کنیم از زانو درد و آرتروز دور خواهیم بود.

وی افزود: حتی افرادی که در شدیدترین حالت آرتروز هستند نباید راه رفتن را ترک کنند و باید در مسافت‌های کوتاه به طوریکه احساس درد نداشته باشند، پیاده روی کنند.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: سالم‌ترین ورزش برای کسانی که دچار آرتروز هستند، ورزش با کش است که این کش‌های ورزشی در انواع مختلف قابل دسترسی هستند، در این روش در حالیکه سر پا ایستاده اید و زانو را خم و راست نمی‌کنید دست را به وسیله‌ای تکیه دهید و از قسمت ران پا را به چهار طرف بکشید و در مقابل کشش کش در چهار طرف مقاومت کنید و ۵ ثانیه نگه دارید تا این حرکت باعث تقویت عضلات اطراف مفصل شود.

به گفته دکتر شمسی ارتروز زانو معمولا در بین افراد ۴۰ تا ۵۰ سال بروز پیدا می‌کند و در کشور‌های شرقی بیشتر از کشور‌های غربی دیده می‌شود، همچنین خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار آرتروز می‌شوند.

۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۸:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید