اخبار

چگونه بفهمیم ریه‌های ما درگیر کرونا شده است؟

چگونه بفهمیم ریه‌های ما درگیر کرونا شده است؟

 

بسیاری از مبتلایان به کرونا از درگیری ریه دچار نگرانی می‌شوند، اما چه نشانه‌هایی مشخص می‌کند که ریه افراد مبتلا به کرونا درگیر شده است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: اگر فردی احساس کند نمی‌تواند نفس عمیق بکشد، ریه هایش را از هوا پر کند یا نفسش را به راحتی به بیرون بدهد احتمال درگیری ریوی وجود دارد، همچنین تنگی نفس، سرفه‌های پشت سرهم و درد قفسه سینه نیز نشان از درگیری ریه دارد.

حسنی نیا افزود: در برخی از موارد بیمار ممکن است بدون علامت باشد و بعد از معاینات مشخص شود که ریه درگیری شدید داشته است در این موارد سنجش اکسیژن خون می‌تواند کمک کننده باشد، اگر اکسیژن خون زیر ۹۳ باشد اعلام خطر برای درگیری ریه است.

وی به تفاوت نشانه‌های ویروس دلتا با ویروس ووهان اشاره کرد و گفت: آبریزش بینی یکی از نشانه‌های بارز این ویروس است که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود، به علاوه سوزش گلو، گرفتگی در گوش و ناحیه حلق نیز از عوامل دیگر در ابتلا به کرونای دلتا است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه خاطرنشان کرد: علائم دیگری که بیماران از آن شکایت دارند تعریق زیاد، تب و بدن درد، سردرد، علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ یا یبوست شدید است که این علائم از نشانه‌های ابتلا به کرونای دلتاست و ممکن است درهمان روز‌های اول و یا به تدریج ظاهر شود.

حسنی نیا اظهار داشت: در سویه دلتا سرعت پیشرفت بیماری بسیار بیشتر از نوع قبلی است و این بیماری در سه روز اول اکسیژن فرد را از ۹۵ به ۸۰ تا ۷۵ می‌رساند و خیلی از بیماران را از دست می‌دهیم.

وی افزود: در نوع ووهان درگیری به صورت پراکنده در حاشیه ریه و کناره‌های بیرونی مشاهده می‌شود، اما در دلتا گرایش شدید به سمت مرکز و به نزدیکی قلب دارد که همین عامل باعث درگیری شدید ریه در مدت زمان کوتاهی می‌شود.

این فوق تخصص ریه گفت: افراد اگر کوچکرین علائمی از ابریزش، سر درد، کمر درد، پا درد، علائم گوارشی دارند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و از خود درمانی پرهیز کنند، خیلی از بیماران با احتمال اینکه الرژی فصلی یا سرماخوردگی است دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و همین عامل پیشروی کرونا و جان باختن بیماران است.

حسنی نیا یاداور شد: از نظر علمی شیوع سرماخوردگی در این زمان وجود ندارد چرا که آغاز موج سرماخوردگی از ۱۵ مهرماه به بعد است، بنابراین نباید فرصت طلایی درمان کرونا در روز‌های نخست را از دست داد.

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ۰۲:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید