اخبار

با مصرف ادویه ها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

با مصرف ادویه ها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید
 
با مصرف ادویه ها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید
یکی از راه‌هایی که می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد استفاده از ادویه هاست، البته در استفاده از ادویه نباید زیاده روی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: راه‌های زیادی برای تقویت سیستم دفاعی بدن وجود دارد که از جمله آن‌ها مصرف مکمل‌های غذایی، داشتن رژیم غذایی غنی از عناصر مفید و استفاده از گیاهان دارویی است.
 
مهندس مریم مظهری افزود: از جمله گیاهان داروِئی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، ادویه‌ها هستند که در کنار طعم بخشی به غذا از خواص دارویی نیز برخوردارند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته توجه به میزان مصرف ادویه‌ها باید در الویت قرار گیرد، زیرا بیش از اندازه مصرف کردن هر چیز مفیدی می‌تواند برای بدن مضر باشد.
 
مهندس مظهری اظهار داشت: علاوه بر این مصرف بسیاری از ادویه‌ها در بیماران خاص، زنان باردار وشیرده باید طبق توصیه پزشک مصرف شود و باید از ادویه‌هایی که دارای بسته بندی معتبر و پروانه ساخت مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، استفاده کرد.
زنجبیل
 
این کارشناس مواد غذایی گفت: زنجبیل سرشار از فیتونوترینت‌هایی به نام جینجرول است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروسی است و به طور چشمگیری توانایی سیستم ایمنی را در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش داده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
 
مهندس مظهری افزود: البته مصرف روزانه بیش از ۵ گرم این ادویه می‌تواند برای سلامت بدن خطر آفرین باشد.
 
دارچین
 
وی گفت: دارچین دارای ماده فعالی بنام سینامالدئید است که موجب کاهش تری گلیسرید‌ها و کلسترول بد شده و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.
 
این کارشناس مواد غذایی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایح مطالعات علمی دارچین از خواص ضد التهاب نیز برخودار است.
 
دارچین به خاطر وجود موادی به نام فلاونوئید‌ها از بروز بیماری‌های مزمن به خصوص سرطان جلوگیری می‌کند.
 
مهندس مظهری یاداور شد: بهتر است دارچین روزانه به اندازه حداکثر پنج گرم یا یک قاشق مرباخوری به غذا‌ها اضافه شود.
 
زردچوبه
 
وی اظهار داشت: کورکومین ماده فعال موجود در زردچوبه است که به واسطه خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهاب خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
 
مهندس مظهری افزود: بر اساس مطالعات، یک فرد بالغ اگر در شبانه روز یک تا یک و نیم گرم زردچوبه مصرف کند برای سلامتی اش مفید است.
 
آویشن
 
وی گفت: آویشن حاوی مقادیر بالایی روغن به نام تیمول و ماده‌ای بنام کارواکرول و انواع فلاونوئید‌ها است. این مواد خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی گیاه آویشن را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
 
مهندس مظهری خاطرنشان کرد: بر طبق مطالعات انجام شده، دوز بالای آویشن ممکن است عوارض جانبی منفی (سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، سر درد و سر گیجه) ایجاد کند.
 
فلفل سیاه
 
این کارشناس مواد غذایی اظهار داشت: فلفل سیاه خاصیت ضدباکتریایی دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خواص درمانی این ادویه به دلیل اجزای فعال آن است و یکی از این اجزا پیپرین (piperine) است که یک ماده شیمیایی مسئول تندی این ادویه است.
 
مهندس مظهری افزود: استفاده بیش از اندازه این فلفل سبب سوزش معده می‌شود، زیرا سرشار ازماده‌ای به نام کاپسائیسین است که باعث تحریک مری شده و ترشحات شیره معده را افزایش می‌دهد.
 
ادویه کاری
 
وی گفت: کاری یک ادویه رایج در هند است که از مخلوط چندین نوع ادویه درست شده است. کاری دارای آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام آلکالوئید است و به عنوان محافظت کننده از سلول‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی دارد.
 
به گفته مظهری مصرف متعادل آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.
 
گلپر
 
این کارشناس مواد غذایی افزود: گلپر نیز یک ادویه‌ای ایرانی است که دارای خواص میکروب کشی می‌باشد. از آن برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از عفونت آن استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص ۳ ماهه اول جایز نیست، زیرا باعث سقط جنین می‌شود.
 
زعفران
 
مهندس مظهری اظهار داشت: زعفران نیز گیاهی است که دارای فواید و خواص فراوان است که یکی از مهمترین این خواص، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر است.
 
وی افزود: مصرف بیش از حد زعفران میتواند باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون شود وعوارضی مثل خونریزی‌های بینی به همراه داشته باشد، بنابراین مصرف بیش از حد این ادویه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید