اخبار

رییس اورژانس کرمانشاه: سالانه ۷۰ هزار ماموریت "اورژانسی" داریم

رییس اورژانس کرمانشاه: سالانه ۷۰ هزار ماموریت "اورژانسی" داریم

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انجام سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار ماموریت اورژانسی در سطح استان خبر داد.

دکتر هومن رفیعی سروری در نشست خبری (۳۰ شهریور) با اشاره به حجم سنگین فعالیت های نیروهای اورژانس گفت: در شرایط کرونا حجم کاری این نیروها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و خطرات کار آنها بیشتر شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۵۰ نفر در اورژانس کرمانشاه گفت: این تعداد تمام نیروهای اورژانس استان است که رشته های فوریت های پزشکی، پرستاری، هوشبری و ... را شامل می شود.

رفیعی سروری با اشاره به وجود ۶۸ پایگاه اورژانس در سطح استان گفت: از این تعداد ۳۱ پایگاه شهری، ۳۶ پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی است.

این مسئول با اشاره به استقرار ۱۴۴ دستگاه آمبولانس در این پایگاه ها گفت: در کنار اینها دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه موتورلانس در این پایگاه ها فعال هستند.

رفیعی سروری از انجام سالانه ۶۵ تا ۷۰ هزار ماموریت اورژانس خبر داد و افزود: این تعداد ماموریت ۱۰ تا یازده درصد تماس هایی است که با اورژانس گرفته می شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: سالانه ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تماس با شماره ۱۱۵ اورژانس گرفته می شود که متاسفانه از این میزان حدود ۱۰ درصد یعنی چیزی در حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تماس مزاحمت تلفنی است.

رفیعی سروری گفت: بیشترین ماموریت های اورژانس از زمان شیوع کرونا مربوط به بیماریهای تنفسی است و پس از آن بیماران قلبی و مسمومیت ها در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا عمدتا حوادث ترافیکی بخش اعظم ماموریت های اورژانس را تشکیل می داد، اما با کاهش ترددها در شرایط شیوع کرونا از حجم این ماموریت ها کاسته شده است.

در شهرها ۷ دقیقه‌ای و در جاده‌ها ۱۳ دقیقه‌ای سر صحنه حوادث می رسیم

رفیعی سروری میانگین زمان رسیدن نیروهای اورژانس در ماموریت های شهری را در کشور ۱۰ دقیقه اعلام و تصریح کرد: این مدت در استان حدود ۷.۳ دقیقه است.

وی افزود: در خصوص ماموریت های جاده ای هم میانگین کشوری مدت زمان رسیدن نیروها سر صحنه حوادث ۱۵ دقیقه است که در استان کمتر بوده و نیروهای اورژانس بطور میانگین ظرف ۱۳ دقیقه به محل ماموریت می رسند.

رفیعی سروری یکی از مشکلات اورژانس بویژه در ماموریت های شهری را وجود ترافیک و راه ندادن برخی خودروها به خودروی آمبولانس عنوان کرد و افزود: برخی با این بهانه که آمبولانس خالی است به نیروهای اورژانس راه نمی دهند و اصلا فکر نمی کنند نیروها در حال رفتن به ماموریت هستند و باید هرچه سریعتر خود را به بالین بیمار یا مصدوم برسانند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در برخی خیابان ها هم ترافیک سنگین عملا برای نیروهای اورژانس دردسرساز می شود و در همین راستا طرح موتورلانس در شهرهای بزرگ و پرترافیک راه اندازی شده است.

رفیعی سروری گفت: در این طرح در مواردی که بسیار اورژانسی باشد، موتورلانس پیش از آمبولانس اعزام شده تا در خیابان های پرترافیک سریعتر به بالین بیمار رسیده و کارهای اولیه اورژانسی را تا رسیدن آمبولانس انجام دهد و برای ماموریت هایی که کمتر اورژانسی است موتورلانس به تنهایی اعزام شده و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد.

وی افزود: امسال در دو منطقه شش و هفت کرمانشاه(۲۲ بهمن و میدان غدیر) در دو پایگاه اورژانس، موتورلانس ها مستقر شده اند.

۲۹ پایگاه اورژانس دیگر نیاز داریم

رفیعی سروری در ادامه با اشاره کمبود پایگاه های اورژانس، آمبولانس و نیروهای اورژانس گفت: در حال حاضر نسبت به برنامه ششم توسعه ۲۹ پایگاه عقب هستیم و به دلیل کمبود بودجه و نیز نبود آمبولانس و نیرو و تجهیزات عملا نتوانسته ایم این پایگاه ها را راه اندازی کنیم.

وی افزود: هم اکنون پنج پایگاه آماده بهره برداری داریم که حتی تجهیز شده اند و به محض تامین نیرو راه اندازی خواهند شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت راه اندازی ۲۹ پایگاه مورد نیاز هر پایگاه حداقل به ۹ نیرو نیاز خواهد داشت و باید یک دستگاه آمبولانس در هر پایگاه مستقر شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به فرسودگی بالای آمبولانس ها هم اشاره کرد و افزود: این خودروها به دلیل حجم کاری بالا بسیار در معرض فرسودگی هستند و باید بصورت مرتب تعمیر و سرویس شوند و این کار نیازمند تامین بودجه و اعتبار است.

وی افزود: این انتظار هست که اگر خیرین تمایل دارند در بخش سلامت کار خیری انجام دهند، در زمینه تامین و خرید و تعمیر آمبولانس ورود کنند.

رفیعی سروری در ادامه با اشاره به طرح همیاران اورژانس و اورژانس یاران افزود: در طرح همیاران اورژانس آموزش فوریت های پزشکی برای افرادی که علاقمند باشند در دو پایگاه آموزشی اورژانس انجام می شود.

وی افزود: در طرح اورژانس یاران هم آموزش فوریت های پزشکی برای کادر بهداشت و درمان صورت می گیرد.

رفیعی سروری یادآور شد: دوره های برگزاری طرح همیاران اورژانس از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اطلاع رسانی خواهد شد.

۷۰۰۰ ماموریت "کرونایی" داشته‌ایم

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش و سختی کار نیروهای اورژانس در شرایط کرونایی گفت: در این شرایط زمانی که نیروها به بالین بیماران و مصدومان می روند احتمال دارد که مصدوم یا بیمار مبتلا به کرونا باشد، بنابراین خطرات کار نیروهای اورژانس افزایش پیدا کرده است.

رفیعی سروری گفت: نیروها پروتکل ها را رعایت می کنند اما زمانی که برای انتقال مصدوم تصادفات می روند نمی توانند مانند کادر بخش های کرونایی گان و تجهیزات حرفه ای مقابله با کرونا داشته باشند، بنابراین خطرات آنها بیش از نیروهایی است که در بخش های کرونایی فعالیت دارند.

این مسئول با بیان اینکه نقل و انتقال بیماران مبتلا به کرونا هم برعهده اورژانس است، گفت: گاهی اوقات تماس های مردمی برای انتقال بیماران داریم و در بسیاری مواقع جابجایی بیماران میان بیمارستان ها و یا میان شهرستان ها صورت می گیرد.

وی افزود: تاکنون در مدت شیوع کرونا هفت هزار ماموریت کرونایی داشته ایم و اینها تنها مربوط به مواردی است که با اعلام موضوع کرونا با اورژانس تماس گرفته شده و موارد تنفسی مشکوک به کرونا و سایر موارد را شامل نمی شود.

 

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید