اخبار

مراکز ارایه‌دهنده خدمات پیشگیری هاری در کرمانشاه ۲۴ ساعته فعال است

مراکز ارایه‌دهنده خدمات پیشگیری هاری در کرمانشاه ۲۴ ساعته فعال است

مراکز ارایه‌دهنده خدمات پیشگیری هاری در کرمانشاه ۲۴ ساعته فعال است
کرمانشاه- ایرنا- رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون مراکز ارایه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت ۲۴ ساعته آماده ارایه خدمات و واکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» عصر سه‌شنبه به مناسبت ۶ مهر «روز جهانی هاری» به خبرنگار ایرنا افزود: هدف از این نامگذاری این است تا اهمیت آگاهی، نگرش و رفتار عمومی در پیشگیری و کنترل هاری ارتقا یابد.

وی اظهار داشت: مردم باید در مرحله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است و به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که منجر به گزش انسان و ایجاد جراحت بر روی پوست می‌شود، موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

شکیبا عنوان کرد: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون شست و شو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری اقدام شود، می توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در او امیدوار بود.

وی افزود: در صورت عدم اقدام به موقع در تزریق واکسن و شست و شوی محل گزش، بسته به سیستم ایمنی فرد، بعد از سه هفته تا سه ماه از ورود ویروس هاری به بدن، علایم بیماری از جمله ترس از نور و آب، عدم توانایی خوردن و آشامیدن و به تدریج فلج عضلات تنفسی بروز پیدا می‌کند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه تاکید کرد: از همه افراد درخواست می کنم تا به محض گزش توسط هر نوع حیوان حتما محل گزش را با آب و صابون شست و شو داده و به سرعت برای تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
۷ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید