اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه:بیماران قلبی عروقی از مراقبت و معاینات دوره ای قلب خود غافل نشوند

معاون بهداشتی دانشگاه:بیماران قلبی عروقی از مراقبت و معاینات دوره ای قلب خود غافل نشوند


 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رییس مرکز بهداشت استان گفت: امسال روز جهانی قلب در روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر (مصادف با ۷ مهر) برگزار می شود و هدف روز جهانی قلب امسال و سال های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است.

دکتر شکیبا در گفتگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه با تاکید بر اینکه در دوران پاندمی کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی از مراقبت و معاینات دوره ای قلب خود غافل نشوند گفت: دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کووید است و هرگز به این اندازه نگران سلامتی خودمان و افرادی که دوستشان داریم، نبوده ایم.


وی اظهار داشت:۵۲۰ میلیون نفر در جهان با بیماری قلبی عروقی زندگی می کنند که در سال گذشته بطور نامتناسب به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند و علیرغم کثرت مرگ های منتسب به کووید ۱۹، بیماری های قلبی عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی این گروه از بیماری ها علل متعددی مانند :تغذیه نامناسب، کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، بیماری دیابت، فشارخون بالا، آلودگی هوا و ... دارد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه بیماری کووید 19 برای میلیون ها بیمار قلبی عروقی نگران کننده تر است و بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کووید ۱۹ هستند گفت: بسیاری از بیماران قلبی بدلیل پاندمی کووید ۱۹ برای انجام مراقبت های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و ... وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ از دوستان و اقوام نیز دوری می کنند و جدا افتاده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه هدف روز جهانی قلب امسال و سال های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است گفت: از اهداف دیگر این روز می توان به ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده در زندگی اشاره کرد.

دکتر شکیبا همچنین افزود: ترویج شیوه زندگی سالم برای ارتقای سلامت قلب خودتان، خانواده، دوستان و نیز کل افراد جامعه ومشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب از دیگر اهداف روز جهانی قلب می باشد.

به گفته وی شعار ملی روز جهانی قلب در امسال: «قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم» است که پیام اصلی آن این است که « برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه، قلب های خود را با سلامتی پیوند بزنیم» .

وی با تاکید بر اینکه با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده، سلامت قلب خود را حفظ کنید، پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی را ضروری دانست و گفت: تغذیه سالم و مناسب ، مصرف روزانه ۵ سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم)، استفاده از میوه های تازه به جای انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین از راه های حفظ سلامت قلب است .

دکتر شکیبا محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد، کاهش نوشابه ها و آبمیوه های شیرین را کاهش دهید و جایگزینی آن با آب سالم و یا آبمیوه های طبیعی ، نه گفتن به مصرف دخانیات و الکل را در این راستا ضروری دانست و گفت: تصمیم بگیرید حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و ۵ روز در هفته انجام دهید یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته انجام دهید.(در ۳ تا ۵ روز هفته) و در کاهش اضافه وزن و چاقی خود اقدام کنید.

وی عنوان کرد: افراد غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنند و اگر به بیماری فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا مبتلا هستند حتما به پزشک مراجعه و داروهای خود را بطور منظم مصرف کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد:در دوران پاندمی کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری برای ابتلای شدیدتر به کووید ۱۹ هستند بنابراین از مراقبت و معاینات دوره ای قلب خود غافل نشوید.

▫️▫️▫️▫️▫️▫️
#هم_پیمان_تا_پایان_کرونا

اینجا مرجع رسمی اطلاعات و آگاهی در استان کرمانشاه پیرامون بیماری کرونا و واکسیناسیون است.
ID@k_health

۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید