اخبار

سلامت دهان و دندان کودکان را جدی بگیرید

سلامت دهان و دندان کودکان را جدی بگیرید

والدین می‌توانند برای دریافت خدمات بهداشت دهان و دندان کودکان به پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کارشناس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سلامت دندان‌ها علاوه بر بعد جسمی در سلامت روانی کودکان نیز اثر گذار است، کودکی که دندان‌های سالم ندارد، نمی‌تواند در میان هم بازی‌ها و مکان‌های عمومی حاضر شود.

دکتر احمد عزیزی افزود: برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید تقویم دندان‌های کودک را تهیه کنیم تا بتوانیم مراقب‌تهای متناسب با سن کودک را انجام دهیم، اولین دندان کودک در ۶ ماهگی در فک پایین رشد می‌کند و تا سن دو و نیم سالگی کودک باید ۲۰ دندان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کودک از همان زمان رشد دندان‌های شیری نیاز به مراقبت و بهداشت دارد که والدین می‌توانند با مسواک انگشتی و یا گاز استریل باقی مانده غذا از روی دندان کودک را پاک کنند.

دکتر عزیزی اظهار داشت: از سه تا ۵ سالگی از مسواک کودکان و خمیر دندان مخصوص آن‌ها باید استفاده کنیم و ۶ سال به بالا نیز بهداشت دندان‌های کودکان مانند بهداشت بزرگسالان می‌شود و در این سن رشد دندان‌های دائم شروع می‌شود که از آن پس باید هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت سلامت دهان و دندان کودکان، در پایگاه‌های بهداشتی فلورایدتراپی، مسواک رایگان و آموزش‌های لازم به والدین ارائه می‌شود و در صورت نیاز کودکان به مراکز جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند چرا که سلامت دندان‌ها اهمیت دارد و اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد بیافتد برای سلامت دندان‌های دائم مشکل ایجاد می‌کند.

دکتر عزیزی خاطرنشان کرد: ۲۵ مرکز جامع سلامت در شهر کرمانشاه وجود دارد که به کودکان یک تا ۱۴ ساله خدمات ارائه می‌دهند و در این مراکز تجویز دارو، کشیدن دندان‌ها و بقیه مراقبت‌های دیگر زیر نظر دندانپزشک برای کودکان انجام می‌شود.

وی به تاثیر تغذیه کودکان در سلامت دندان‌ها اشاره کرد و گفت: فرهنگ اشتباهی که در بین والدین وجود دارد این است که هرچه کودک درخواست کند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند در صورتیکه این مواد خوراکی سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

دکترعزیزی یادآور شد: مصرف شیرینی، نوشابه و پفک باید در کودکان به حداقل برسد و از لبینات، پروتئین‌ها وغذا‌های سالم استفاده کنند.
۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید