اخبار

بخور و نخورهای دوران "سالمندی"

بخور و نخورهای دوران "سالمندی"

یک متخصص تغذیه به تشریح نکات تغذیه ای ویژه دوران سالمندی (بالای 65 سال) پرداخت.

دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دوره سالمندی از سن 65 سالگی شروع می شود، گفت: از سن 65 تا 75 سال را سالمند جوان، 75 تا 85 سال را سالمند میانسال و 85 سال به بالا را سالمند مسن می دانند.

وی افزود: دوره سالمندی زمانی است که بدن نیرو و توان جوانی را ندارد و به تبع دستگاه گوارش این افراد هم توان سابق را برای هضم انواع خوراکی ها ندارد.

عبدالله زاد با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران سالمندی گفت: با توجه به تغییراتی که بدن در دوران سالمندی تجربه می کند، نیاز است دقت بیشتری در خصوص انتخاب مواد غذایی صورت گرفته و از طرفی مصرف برخی مکمل ها در دستور کار قرار گیرد.

این متخصص تغذیه به تغییرات صورت گرفته در دهان و دندان در دوران سالمندی اشاره کرد و افزود: این تغییرات و از دست دادن دندان ها موجب می شود که سالمندان نتوانند غذاهای سفت و محکم را به خوبی بجوند و این موضوع موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش آنها خواهد شد، بنابراین نیاز است که در وهله اول نوع غذاهای مصرفی سالمندان به غذاهای سوپ مانند و نرم تغییر پیدا کند.

وی افزود: در گام بعدی مصرف میوه جات و سبزیجات باید در برنامه غذایی روزانه سالمند قرار گیرد. مصرف سه واحد میوه در روز و مصرف سبزیجات در کنار هر وعده غذایی بطور جد توصیه می شود.

عبدالله زاد مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته را هم برای سالمندان ضروری دانست و افزود: در غیراینصورت توصیه می شود این افراد روزانه دو تا سه عدد گردو مصرف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به کاهش تولید "فاکتور داخلی" معده در سالمندان گفت: این فاکتور نقش موثری در جذب ویتامین B12 دارد و با توجه به کاهش تولید آن در دوران سالمندی نیاز است که سالمندان ویتامین B12 بیشتری مصرف کنند.

عبدالله زاد افزود: در کنار مکمل B12، توصیه می شود سالمند ویتامین D و نیز مکمل روی هم مصرف کنند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش تحرک روده و معده در دوران سالمندی افزود: در همین راستا عمده سالمندان با مشکل یبوست مواجه می شوند، بنابراین نیاز است که مصرف زیاد مایعات در دوران سالمندی مورد توجه قرار گیرد.

عبدالله زاد خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی هم برای بهبود فعالیت روده و معده مناسبت است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف شیر به دلیل مشکلات هضم لاکتوز چندان در سالمندان توصیه نمی شود، گفت: بهتر است به جای شیر، سالمندان از ماست و یا دوغ استفاده کنند و مصرف یک پیاله ماست و دو لیوان دوغ در روز توصیه می شود.

عبدالله زاد باتاکید بر کاهش مصرف نمک، شکر و چربی در دوران سالمندی گفت: دوران سالمندی با شیوع بیماری های قلبی و عروقی همراه است و توصیه می شود سالمندان برای حفظ سلامت قلب خود مصرف نمک، چربی و شکر را کنار گذاشته و یا به حداقل برسانند.

وی بر انجام ورزش و تحرک روزانه سالمندان هم تاکید کرد و افزود: پیاده روی آن هم جلوی آفتاب بسیار برای سالمندان مفید است و در کنار سلامت جسم می تواند موجب شادی و نشاط آنها شود.
۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید