اخبار

"جوانان سالمند" چه کسانی هستند؟

"جوانان سالمند" چه کسانی هستند؟

 

همه ساله 24 مهرماه (16 اکتبر) برای روز جهانی غذا در نظر گرفته شده است که شعار امسال روزجهانی غذا تحت عنوان " غذای ایمن امروز برای فردایی سالم " است.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تعیین یک روز و شعار برای بحث ایمنی غذا را دلیلی برای اهمیت این موضوع دانست و گفت: همیشه اصطلاح ایمنی غذا در ذهن ما نباید به کمبود غذا منتهی شود بلکه باید سلامت غذا را مورد توجه قرار دهیم یعنی غذایی که بتواند تمامی نیازهای بدن ما را مخصوصا با توجه به وجود امروزه کرونا تامین کند که این موضوع  به حجم غذا برنمی گردد بلکه مهم این است که غذای دریافتی انسان سالم باشد تا بتواند کارکردهای درست و سالمی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر مصطفی نچواک به دو اصطلاح سیری شکمی و سیری سلولی اشاره کرد و گفت: ممکن است فردی غذایی بخورد که فقط انرژی و کالری داشته باشد که فقط سیر می شود و به اصطلاح به آن سیری شکمی می گوییم اما فردی که غذایی متعادل از انواع و اقسام مواد مغذی بخورد تمامی مواد مغذی بدن خود را به دست آورده است بنابر این زمانی که  احساس سیری بکند به آن سیری سلولی می گوییم.

 وی با بیان اینکه پرخوری نه تنها منجر به چاقی می شود بلکه منجر به ایجاد التهاب یعنی ضعف شدید و وحشتناک سیستم ایمنی بدن می شود گفت: هرقدر از مواد غذایی انرژی زا مثل نان ، غلات و چربی و نشاسته کم کنیم و در عوض پروتئین ، لبنیات و میوه و سبزیجات مصرف کنیم یک وضعیت محدودیت کالری برای بدن ایجاد می شود که باعث طول عمر توام با سلامتی فرد می گردد که در اصطلاح به این افراد وقتی که به سالمندی می رسند به آنها "جوانان سالمند" می گویند.

این عضو عیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: اگر می خواهیم بدن سالمی داشته باشیم و بدن ما به درستی ، صحت و سلامت تغذیه شود و نیز کارکرد خوبی داشته و سیستم ایمنی بدن در حد عالی و بهینه باشد باید به دنبال سیری سلولی باشیم .

دکتر نچواک با بیان اینکه سیری سلولی با برنامه ریزی برای مصرف پنج گروه ماده غذایی در طول شبانه روز به دست می آید گفت: یکی از این مواد لبنیات است که هرفرد بزرگسالی در هر شبانه روز باید 2 واحد لبنیات که برابر است با یک کاسه ماست یا 2 لیوان شیر دریافت کند که ترجیح ما لبنیات کم چرب است که اگر پروبیوتیک باشد بسیار عالی خواهد بود.

وی اظهار داشت :گروه دوم و سوم این مواد میوه و سبزیجات است که متاسفانه معمولاً به آنها کم توجه می شود در صورتی که آنها مملو از انواع ویتامین ها و املاحی هستند که مسئولیت قسمتی از سیری سلولی بدن را به عهده دارند درحالی که باید در طول شبانه روز 3 وعده میوه مصرف شود که  با توجه به حمله امروزه کرونا به جهان بهتر است علاوه بر دیگر انواع میوه ها مرکباتی مانند کیوی ، پرتغال ، نارنگی و لیمو در آن گنجانده شود.

دکتر نچواک با بیان اینکه سبزیجات باید جز لاینفک غذایی ما در طول شبانه روز باشد گفت: بهتر است 2  وعده سبزیجات درحد یک کاسه سالاد و بشقاب سبزی مصرف کنیم و سبزیجات با برگ سبز  و زخیم بهترند و هرچه رنگی ترباشند ارزش غذایی آنها بیشتر است اما نباید فراموش کنیم که سس از نظر ما هیچ ارزش غذایی ندارد و به هیچ عنوان نباید با سالاد مصرف شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به اهمیت مصرف گروه پروتئین ها به عنوان گروه بعدی برای کارکرد مناسب سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و دریافت تخم مرغ ، گوشت مرغ و حبوبات را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: مصرف نان ، نشاسته و چربی ها نیز که آخرین گروه هستند باید درحد محدود و مناسبی باشد.

دکتر نچواک با بیان اینکه اگر هرفردی از پنج گروه ماده غذایی به طور صحیح و درست مصرف کند دیگر هیچ نیازی به مکمل دیگری ندارد گفت: درخصوص ویتامین "د" متاسفانه نه تنها ایران بلکه در کل جهان از نظر این ویتامین فقیر است و باید به دو صورت مکمل 50 هزار واحدی (ماهیانه یک عدد) و 1000 واحدی (روزانه یک قرص ) مصرف شود که در مورد خانم ها و کودکان پیش دبستانی مصرف آهن نیز بسیار مهم است.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید