اخبار

توصیه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

با توجه به سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، میزان شیوع مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن (CO) نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه گفت: گاز منوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود. این گاز میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز‌ها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با co هستند.

اکبر آزادی افزود:علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند و سعی در خوابیدن دارند.

وی خاطرنشان کرد: علایم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد:سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری می‌باشد که میزان غلظت گاز co در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیر گذار است، همچنین گروه‌های در معرض خطر کودکان، زنان باردار و سالخوردگان و بیماران خاص می‌باشند که آسیب پذیر ترند و علایم مسمومیت در آن‌ها شدیدتر ظاهر می‌شود.

نحوه پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

آزادی با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: شهروندان باید از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنند.

مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه یاداور شد: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گاز‌های سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود، همچنین دقت و توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگاز‌های سمی ازدودکش است دراین صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید.

آزادی خاطرنشان کرد: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد، همچنین رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود.

وی افزود: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود، همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد.

آزادی با تاکید بر اینکه نباید لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب قرار گیرد، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود از تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی تجربه و یا نصب آن‌ها توسط افراد خانواده خودداری کنند.

چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند

مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه در خصوص نحوه مواجه با افراد دچار گازگرفتگی گفت: اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و ورود آن‌ها به هوای آزاد است. برای اینکار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید، در و پنجره‌ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید.

آزادی افزود: همچنین از دادن هر نوع خوراکی و نوشیدنی به فرد بیمار خودداری و از روشن کردن لامپ و آتش در محیط جدا خودداری کنید.
۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید