اخبار

لیمو شیرین میوه فصل سرما چه خواصی دارد؟

لیمو شیرین میوه فصل سرما چه خواصی دارد؟


بر اساس تحقیقات علمی مصرف لیموشیرین در پیشگیری از سرطان و سرماخوردگی مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمانشاه، کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه در تشریح خواص لیموشیرین گفت: لیمو شیرین خاصیت سم زدایی دارد از همین رو مصرف آن در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا که دچار گلو درد شده اند، توصیه می‌شود.

فرانک میرزایی افزود:خواص لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرطان مفید است همچنین باعث کاهش دمای بدن و تب به خصوص در هنگام آنفلوآنزا و سرما خوردگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: لیمو شیرین دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می‌باشد در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شگفت انگیزی می‌کند و سبب کاهش التهاب و مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود. علاوه بر این، فلاونوئید‌های موجود در لیموشیرین به خنثی‌کردن اسید شیره معده کمک می‌کند.

میرزایی به تلخی لیمو شیرین نیز اشاره کرد و‌ گفت: دلیل تلخی لیمو شیرین پس از برش و در معرض هوا قرار گرفتن، این است که مواد آنتی اکسیدانی به نام لیمونین و نارینجین در آن وجود دارد، نارینجین و لیمونین با اکسیژن هوا ترکیب واکسید شده و تلخ می‌شوند.

این کارشناس موادغذایی گفت: این تلخی مانعی برای مصرف میوه ایجاد نمیکند هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار بگیرد، طعم آن‌ها به سمت تلخی می‌رود.

وی افزود: لیمونین یک ترکیب آلی است که در گریپ فروت، نارنج، لیمو، ترنج، نعنا، زیره سیاه، آویشن، هل، تخم گشنیز و خیلی دیگر از گیاهان یافت می‌شود. در واقع لیمونین یک ترکیب ضد تومور (تومور‌ها ممکن است خوش خیم باشند یا بدخیم) است که مخصوصاً برای پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرزایی یادآور شد: لیمونن دارای مزایای دارویی متعددی از جمله کاهش وزن، کمک به هضم غذا و جلوگیری از ناراحتی معده است.

وی افزود: نارینجین یا نارینژین هم یک نوع فلاوونوئید محلول در آب می‌باشد که در واقع یک آنتی اکسیدان است که فعالیت مهمی در سلامتی انسان‌ها دارد.

میرزایی گفت: علاوه بر این، نارینجین نقش مهمی در کنترل التهاب با تعدیل سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. نارینجین فعالیت انواع خاصی از ویروس‌ها را مهار میکند، همچنین می‌تواند باعث تحریک روند چربی سوزی در بدن شود و کالری‌های دریافتی را به جای ذخیره سازی به انرژی تبدیل کند.

 

۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید