اخبار

دقیقه ها می توانند نجات بخش زندگی باشند/ به محض بروز علائم سکته مغزی با اورژانس تماس بگیرند

سکته مغزی

 

سکته مغزی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون قسمتی از مغز کاهش یا قطع شود به بیان دیگر اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شود دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد متاسفانه آمار سکته مغزی در ایران چندان مناسب نیست مطالعات در ایران نشان داده که سن بروز سکته مغزی در ایران 10 سال زودتر از سایر کشورهاست.

یک فوق تخصص سکته مغزی با بیان اینکه  ۸ تا ۱۴ آبان‌ماه هفته سکته مغزی و شعار جهانی امسال "دقیقه‌ها می‌تواند نجات‌بخش یک زندگی باشد" نامگذاری شده است تاکید کرد: علت این شعار این است که افراد به محض بروز علائم سکته مغزی در همان ساعت اول با اورژانس تماس بگیرند و به بیمارستان مراجعه کنند زیرا هربیماری که زودتر مراجعه نماید از درمان سود بیشتری می برد و این شعار می‌تواند نویدبخش حیات مجدد در صورت رعایت برخی از توصیه‌های پزشکی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر لیلا افشار هزارخانی با بیان اینکه در بیشتر افراد علائم سکته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد که دچار گرفتاری شده است گفت: این علائم شامل؛ ضعف و گرفتن صورت و بازوها یا پاها به خصوص در یک طرف بدن ، فلج صورت ، اختلال در تکلم ، اشکال در بلغ ، دوبینی یا از دست دادن بینایی ناگهانی کاهش سطح هوشیاری ،سرگیجه همراه با بی حسی قسمتی از بدن می باشد.

به گفته وی فشارخون ، قندخون ، سیگار ، مصرف بی رویه نمک ، کم تحرکی ، چاقی ، بیماری قلبی، صدمه به سر، رژیم غذایی نامناسب و اختلالات خواب  از علل بروز سکته مغزی می باشد.

دکتر هزارخانی با اشاره به 3 مرحله ای بودن درمان سکته مغزی گفت: در مرحله اول هدف از بین بردن لخته خون، در مرحله دوم  پیشگیری از حمله بعدی و در مرحله سوم هدف توانبخشی می باشد.

وی با بیان اینکه انجام این مراحل نیاز به شرایط خاصی دارد که پزشک متخصص با درنظر گرفتن آنها انجام خواهد داد افزود: در مرحله اول درمان یعنی از بین بردن لخته خون ،داروی تجویز شده « RTPA» است که فقط 4 ساعت و نیم بعداز وقوع سکته مغزی قابل تزریق می باشد.

به گفته این پزشک متخصص در مواقعی که لخته بزرگ باشد و عروق بزرگ درگیر شوند از روش آنژیوگرافی ترومبکتومی برای خارج کردن لخته به روش آنژیوگرافی استفاده می شودکه این روش نیز تنها در 6 ساعت اول قابل انجام است.

 دکتر هزارخانی اظهار داشت: خوشبختانه عمل ترومبکتومی از اردیبهشت امسال در بیمارستان امام رضا(ع) انجام می شود و تاکنون 14 مورد انجام شده است که حدود 70% موفقیت آمیز بوده است .

وی همچنین شناسایی علل سکته مغزی در افراد، کنترل قندخون ، فشارخون ، قطع سیگار ، شروع ورزش ،اصلاح رژیم غدایی و شروع داروهایی مثل آسپرین را در مرحله دوم بسیار حائز اهمیت دانست و همچنین افزود: توصیه به انجام فیزیوتراپی و گفتاردرمانی نیز مرحله سوم یعنی توانبخشی می باشد.

 

۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید