اخبار

نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت در اصل همانند بیماری فشارخون یک بیماری خاموش است به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر ابراهیم شکیبا امروز در گفت‌وگو با میز خبر روابط عمومی کرمانشاه اظهار داشت: روز جهانی دیابت ۱۴ نوامبر است (۲۳ آبان‌ماه) و در کشور ما نیز با توجه به اهمیت موضوع ، ۲۲ تا ۲۸ آبان‌ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هر ۱۰ نفر در جهان، یک نفر مبتلا به دیابت است و طبق برآورد فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت در اصل همانند بیماری فشارخون یک بیماری خاموش است به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی تصریح کرد: دیابت اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب برای کنترل آن صورت نگیرد عوارض خطرناکی مانند مشکلات بینایی ( رتینوپاتی)، قطع عضو بدلیل زخم دیابتیک، سکته‌های قلبی و مغزی‌، مشکلات عصبی (نوروپاتی ) و مشکلات کلیوی (نفروپاتی) را به همراه دارد.

وی با اشاره به انواع مختلف بیماری دیابت، ادامه داد: دیابت نوع یک، بیشتر در کودکان بدلیل اختلال و یا فقدان ترشح هورمون انسولین مترشحه از لوزالمعده دیده شده و این افراد باید در طول زندگی انسولین تزریق کنند.

به گفته شکیبا، دیابت نوع دو، ۹۵ درصد از دیابتی‌ها را شامل شده و بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده می‌شود.

وی افزود: نکته قابل ذکر ارتباط دیابت نوع دو با عوامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، تحرک بدنی ناکافی، استعمال دخانیات، چاقی و... است که با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دیابت بارداری، در زنان باردار و در دوران بارداری مشاهده می‌شود و بعد از بارداری معمولا برطرف می‌شود، اما در مواردی بعد از بارداری و زایمان باقی‌مانده و نکته مهم خطر ۳۰ الی ۶۰ درصدی ابتلا به نوع دو دیابت در این افراد است.

وی افزود: پرنوشی، پرادراری، پرخوری سه علامت مهم ابتلا به دیابت هستند. گاهی فرد با علائم ناشی از عوارض دیابت مثل تاری دید و مشکلات کلیوی و... مراجعه می‌کند؛ تنها راه تشخیصی دیابت انجام آزمایش قند خون است.

دکترشکیبا افراد چاق و دارای اضافه وزن، افرادی‌که حداقل یکی از خویشاوندان درجه یک آن‌ها (پدر، مادر، خواهر، برادر) مبتلا به دیابت باشد، افراد کم‌تحرک، افراد باسابقه دیابت بارداری، افراد با سابقه زایمان نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم، افراد دارای سابقه فشار خون بالا، خانم‌هایی که کیست تخمدان دارند، افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی، افراد دارای سندرم متابولیک( بالابودن قند خون، فشارخون بالا ، دورکمر بیش از ۹۰ سانتیمتر، تری گلیسرید وکلسترول بالا..) و افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند را به عنوان افراد با ریسک بالا برای دیابت معرفی کرد.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد عدم اطلاع نیمی از بیماران از بیماری خود است. سالانه چهار میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و سالانه بیش از یک میلیون عضو به دلیل دیابت در جهان قطع می‌شود.

دکتر شکیبا در پایان، گفت: موارد فوق نشان‌دهنده اهمیت تشخیص، درمان و خود پایشی بیماری دیابت در اقشار جامعه است.
۲۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید