اخبار

انجام موفقیت آمیز 30 عمل کاشت حلزون در کرمانشاه

انجام موفقیت آمیز 30 عمل کاشت حلزون در کرمانشاه


رئیس مرکز کاشت حلزون کرمانشاه گفت:تا کنون 30 عمل جراحی کاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با موفقیت انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  دکتر علیرضا رضایی با بیان اینکه مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان امام‌خمینی (ره) کرمانشاه در دی ماه ۹۸ موفق به کسب مجوز شده است، گفت: تا کنون 30 عمل جراحی کاشت حلزون در این مرکز انجام شده و 5 نفر هم در نوبت جراحی قرار دارند.

به گفته وی 28 نفر نیز در حال تشکیل و تکمیل پرونده هستند که 16 نفر از آنها به شکل قطعی در انتظار پروتز جراحی می باشند.

وی افزود: پروتز کاشت حلزون، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم‌شنوای عمیق را فراهم می‌کند.


این فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: حلزون تنها شکلی از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق باز گرداند.

 دکتر رضایی افزود: هزینه عمل جراحی کاشت حلزون 11هزار یورو است که این مبلغ توسط هیئت امنا پرداخت می گردد و تنها مبلغ اندکی حدود 9 میلیون تومان توسط خانواده ها برای هزینه های بعدی پرداخت می شود.

این اتولوژیست و فوق تخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه توانبخشی برای کودک  قبل از کاشت و بعد از کاشت صورت می گیرد گفت: قبل از کاشت فرد با سمعک  توسط تیم توانبخشی متشکل از گفتاردرمان ، کاردرمان ، روانپزشک ، متخصص مغز و اعصاب و...  مورد ارزیابی قرار می گیرد و درصورتی که کودک کاندید جراحی کاشت حلزون باشد فرآیند درخواست که شناسه و تقاضای پروتز است برای وی انجام می شود که این فرایند از 6 ماه تا یکسال و گاهاً بیشتر طول می کشد که هرچه قدر این زمان کوتاهتر شود در نهایت کارآمدی و عملکرد در بچه ها بهتر می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بهره وری به لحاظ گفتارو زبان هرچه زمان را کمتر کنیم می توانیم انتظار داشته باشیم که کودک مانند هر فرد عادی به جامعه بازگردد  افزود: اگر کودکی در بدو تولد به ما برسد  درصورتی که کاهش شنوایی شدید و عمیق داشته باشد و نتواند از سمعک توانبخشی معمولی استفاده کند برای کاشت حلزون ثبت نام می شود.

به گفته این فوق تخصص گوش و حلق و بینی ناشنوایان و بیماران بزرگسال دارای کاهش شدید شنوایی نیز که بعد از سن زبان آموزی دچار مشکل کاهش شنوایی شده باشند می‌توانند کاندید برای جراحی پروتز حلزون گوش باشند.

دکتر رضایی به دو بخش مهم اینترنال و اکسترنال در پروتز کاشت حلزون گوش اشاره کرد و گفت: بخش اینترنال در واقع همان بخشی است که توسط تیم جراحی در اتاق عمل کار گذاشته می شود و بخش اکسترنال یا بیرونی دستگاهی است که توسط تیم ادیولوژیست بر روی گوش بیمار قرار داده می شود که دارای 20 برنامه است که باید انجام شود تا کودک بتواند به صداها و اصوات محیطی واکنش های متفاوتی داشته باشد بنابر این تقریباً 100 جلسه و حتی گاهاً بیشتر نیاز است که کودک بتواند توانبخشی مورد نیاز را دریافت کند.

وی به اهمیت انجام تمام برنامه های دستگاه اشاره کرد و گفت: در واقع 70 درصد کار همان برنامه های بعد از کاشت است که شامل گفتاردرمانی ، کاردرمانی و ... است که ممکن است 2 تا 3 سال طول بکشد تا کودک به رشد و گفتار معمولی که ما انتظار داریم برسد.




۲۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید