اخبار

مراقبت از نوزادان نارس

مراقبت از نوزادان نارس

از هر ۲۵ هزار نوزاد متولد شده در استان کرمانشاه حدود ۹.۶۱ درصد آن‌ها نارس هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس مسئول نوزادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه نوزادان نارس به نوزادانی گفته می‌شود که ۳۷ هفته آن‌ها کامل نشده است، افزود: مادرانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند مانند فشارخون، دیابت و تیروئید خطر زایمان زودرس در آن‌ها بیشتر است.

شاه حسینی  خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات مانند قلیان نیزخطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، همچنین شیوع ویروس کرونا و ترس مادران از مراجعه به پزشک از عوامل دیگری است که این خطر را افزایش می‌دهد.

وی به مادران باردار توصیه کرد: قبل از بارداری حتما غربالگری و ازمایشات مربوطه را انجام دهند، همچنین کنترل وزن، مراقبت‌های دقیق در دوران بارداری و مصرف قرص اسید فولیک نیز از دیگر نکات پیشگیری از زایمان زود رس است.

کارشناس مسئول نوزادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکید ما به مادران بارداری که علائم زایمان زود رس دارند این است که حتما در بیمارستان تخصصی سطح سه (بیمارستان امام رضا(ع)) زایمان کنند تا با امکانات پیشرفته و حضورفوق تخصص‌های کودکان شانس زنده ماندن نوزادان افزایش یابد.

وی به مراقبت‌های پس از زایمان زودرس هم اشاره کرد و گفت: اطرافیان باید از مادر و نوزاد حمایت کنند فشار روحی را از مادر بردارند و سعی در آرامش مادر و نوزاد داشته باشند.

شاه حسینی افزود: محیط نگهداری نوزاد باید بسیار آرام و بی سر و صدا باشد، درجه حرارت اتاق بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد و نور اتاق کم باشد، همچنین مادر مراجعه پی در پی به اتاق نوزاد نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌ترین تغذیه برای نوزاد شیرمادر است و اگر نوزاد بلع خوبی دارد نباید از شیر خشک استفاده شود.

شاه حسینی یادآور شد: همچنین اگر وزن نوزاد کمتر از دو هزار گرم بود و زودتر از ۳۴ هفتگی به دنیا آمده باشد باید معاینه ته چشم انجام شود تا از نابینایی و مشکلات شبکیه چشم در نوزادان جلوگیری شود.
۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید