اخبار

راه اندازی کمپین تست «اچ آی وی» در کرمانشاه

راه اندازی کمپین تست «اچ آی وی» در کرمانشاه

کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از راه اندازی کمپین «من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کماسی با بیان اینکه هر سال اول دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز نام گذاری شده است، گفت: در این روز مسئولان عهد می‌بندند که اچ‌ای وی یک مشکل بهداشتی در جامعه است که نباید فراموش شود.

وی افزود: کمپین تست تشخیص اچ آی وی از ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه در سراسر استان کرمانشاه همزمان با سراسرکشور برگزار می‌شود و هدف از این کمپین در سالیان اخیر تسریع در روند بیماریابی و شناسایی زود هنگام افراد مبتلا است.

کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تمرکز وزارت بهداشت بیشتر در مورد مهار این بیماری و خدمات رسانی به بیماران کرونایی بود، اما اکنون با فروکش کردن کرونا این کمپین راه اندازی شده تا بتوانیم به هدف برنامه ریزی شده در بحث کاهش مبتلایان به اچ آی وی دست یابیم.

کماسی با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۲۱ مرکز مشاوره بیماری‌هایی رفتاری به صورت دائم تست تشخیص اچ آی وی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: همچنین ۳ مکان دیگر با همکاری شهرداری به صورت سیار در نقاط پرتردد شهر کرمانشاه به همین منظور برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه انجام تست با سه شرط داوطلبانه بودن، محرمانه بودن و رایگان بودن انجام می‌شود، گفت: در هر شهرستان نیز تمام مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت تست اچ آی وی را انجام می‌دهند.

کماسی اظهار داشت: چالش اصلی که در بیماری ایدز با آن مواجه هستیم انگ و ترس افراد از مراجعه برای شخیص این بیماری است که همین چرخه انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا با راه اندازی کمپین‌ها و آموزش افراد نگاه منفی به این بیماری در جامعه را از بین ببریم و افراد مبتلا بتوانند مانند سایر اعضای جامعه به زندگی عادی در کنار دیگران بپردازند.

کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با پیشرفت‌های علمی اکنون افراد مبتلا با مصرف دارو بعد از شش ماه مانند افراد عادی جامعه می‌توانند ازدواج کنند، صاحب فرزند شوند و زندگی عادی داشته باشند.

کماسی یاداور شد: پس از شش ماه مصرف دارو این بیماری دیگر قابل انتقال به افراد نیست و هیچ گونه محدودیتی برای مبتلایان در ازدواج و تولد فرزند وجود ندارد.

وی افزود: شیوع این بیماری از سال ۷۵ تاکنون روند کاهشی داشته، اما ضروریست آموزش‌های لازم در مورد رفتار‌های پر خطر به افراد داده شود.

کماسی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۹۰ درصد راه انتقال از تزریق مواد مخدر بود، اما اکنون رابطه جنسی بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارد به طوریکه اکنون ۵۰ درصد علت ابتلا به این بیماری رابطه جنسی شناخته شده است.

کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: همچنین ابتلا در خانم‌ها طی سالیان اخیر افزایش یافته است به طوریکه در سال گذشته ۴۲ درصد مبتلایان خانم‌ها بوده اند.
۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید