اخبار

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه: ازخطر بیماری مالاریا غافل نباشیم

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه: ازخطر بیماری مالاریا غافل نباشیم
دکتر بیگلری : یکی از نگرانیها درخصوص بیماری مالاریا در غرب کشور خصوصا استان کرمانشاه ، انتقال آن از طریق مسافران ، کارگران ساختمانی و رانندگان کامیونهای ترانزیت است
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه:
ازخطر بیماری مالاریا غافل نباشیم""
دکتر حسین بیگلری گفت : هر ساله در جهان افراد زیادی به مالاریا مبتلا می شوند که بیشترین موارد این بیماری در ایران مربوط به استانهای سیستان وبلوچستان، هرمزگان و قسمت جنوب کرمان می باشد و در مجموع  میتوان گفت که فعلا در 28 شهرستان از 350 شهرستان موجود کشور ،ناقل این انگل وجود دارد.
وی تاکید کرد که بیماری مالاریا اکنون در مناطق جنوب شرقی ایران ، به علت تردد مسافرین از کشورهای پاکستان و افغانستان و عدم وجود سیستم بهداشتی مناسب در این دو کشور ، بصورت فعال در جریان است و مرز جنوب شرقی کشور را متاثر کرده است.
این در حالیست که براساس برنامه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تا سال 1394 ، انتقال محلی انگل مالاریا در سطح کشور باید به رقم صفر برسد.
دکتر بیگلری اظهار داشت :نیل به این مهم با اطلاع رسانی به عموم جامعه و هوشیار بودن پزشکان در زمینه مشاهده این بیماری و تشخیص بهنگام آن در مبتلایان ، میسر خواهد شد.
وی افزود : براساس آمارمرکز مدیریت بیماریهای کشور، در 9 ماهه نخست امسال تعداد دو هزار و 500 نفر مبتلا به بیماری مالاریا در کشور شناسایی شده اند که با توجه به اقدامات کنترلی ارزشمند انجام گرفته توسط مرکز مدیریت بیماریهای کشور در خصوص مهار این بیماری ، نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تعداد مبتلایان کاهش محسوسی را نشان میدهد. بخش اعظم این بیماران نیز ساکن و یا دارای سابقه مسافرت اخیر به مناطق جنوب شرقی کشور بوده اند.
دکتر بیگلری یکی از نگرانیها درخصوص بیماری مالاریا در غرب کشور خصوصا استان کرمانشاه را انتقال آن از طریق مسافران ، کارگران ساختمانی و رانندگان کامیونهای ترانزیت دانست و ذکر کرد که استان کرمانشاه در سالیان گذشته از محلهای فعال این بیماری بوده و با زحمات ارزشمند متولیان امر مبارزه با مالاریا در طی سالهای گذشته اکنون حدود هشت سال است که در استان کرمانشاه انتقال محلی انگل مالاریا وجود نداشته است.

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت : مالاریا یک بیماری انگلی خونی است که در مناطقی که مرداب ، باتلاق و آبهای راکد همراه با ناقل این بیماری وجود دارد از طریق گزش پشه آنوفل به انسانها منتقل می شود که این گزش عمدتا در ساعات اولیه صبح یا هنگام غروب صورت می گیرد.
دکتر ' حسین بیگلری ' افزود: در این گزش ، انگل ' پلاسمودیم ' وارد بدن فرد شده و فرد را به مالاریا مبتلا می سازد
این پزشک ادامه داد : این بیماری به چهار شکل عمده پلاسمودیم ویواکس ، فالسیپارم، مالاریه واوال تقسیم بندی می شود که شدیدترین و خطرناکترین نوع آن که گاها' باعث مرگ افراد نیز می شود ،نوع فالسیپارم است. وی گفت تب بالا ، لرز شدید ، عدم توانایی در خوردن و آشامیدن بی اشتهایی مفرط ، خواب آلودگی، ضعف و بی حالی ، استفراغ مکرر ، کم خونی ، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و در نهایت کما در نوع مالاریای فالسیپارم شدید از جمله علائم ابتلا به این بیماری است که نیازمند اقدامات درمانی بسیار سریع است.
وی با تاکید بر توجه بیشتر پزشکان و کارشناسان بهداشتی در هنگام معاینه بیماران تب دار با فکر به احتمال وجود بیماری مالاریا گفت: در هنگام مراجعه بیماران  بایستی درخصوص سابقه مسافرت قبلی فرد بیمار به مناطق آلوده به این انگل در کشور یا دیگر کشورها خصوصا کشورهای آفریقایی واقع در جنوب صحرای بزرگ جویا شد تا در صورت نیاز لام خون محیطی تهیه شود.
بیگلری افزود : در صورتی که لام خون محیطی تهیه شده از انگشت دست فرد مثبت اعلام شد بلافاصله به سیستم بهداشتی استان گزارش تا اقدامات درمانی به صورت رایگان و هر چه سریعتر آغاز شود.
وی مادران باردار و کودکان زیر شش سال را از جمله گروههای پرخطر در زمینه این بیماری عنوان و اضافه کرد: اقدامات بالینی در درمان این بیماری شامل کنترل تب و شروع سریع درمان دارویی است و پس از آن نیز برای پیشگیری از عود مجدد ، یک درمان چند روزه دیگر نیز بر روی فرد مبتلا صورت می گیرد.
بیگلری گفت : در نوع مالاریای شدید که غالبا' عامل آن فالسیپارم است ، درمان باید به سرعت و بصورت داروهای تزریقی ضد مالاریا ، بستری شدن در بیمارستان و انجام مراقبتهای دقیق پرستاری بمنظور حفاظت جان فرد مبتلا انجام شود.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که یک فرد ممکن است در طول زندگی چند بار به این بیماری مبتلا شود چرا که یکبار مبتلا شدن به مالاریا در بدن ایمنی ایجاد نمی کند.
کارشناس مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه تا به امروز واکسنی درخصوص پیشگیری از این بیماری تولید نشده است ، گفت : خشک کردن آبهای راکد و باتلاقها بمنظور از بین بردن عامل ناقل انگل مالاریا ، سم پاشی مکانهای زندگی پشه آنوفل به منظور نابود سازی ناقل این بیماری و درمان سریع و صحیح مبتلایان به این انگل از جمله راهکارههای کنترل بیماری مالاریا در جامعه است.
وی به افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به این انگل را دارند ، توصیه کرد در هنگام خواب علاوه بر استفاده از پشه بندهای آغشته به سم ضد پشه ، از لباس آستین بلند استفاده کنند تا براحتی به بیماری مالاریا مبتلا نشوند.
دکتر حسین بیگلری یادآور شد چون حذف بیماری مالاریا در دستور کار برنامه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد لذا مشاهده حتی یک مورد مرگ بر اثر بیماری مالاریا نیز در کشور قابل قبول نیست.
بیگلری با تاکید بر اینکه نباید کاهش موارد ابتلا به مالاریا ، سبب غفلت مردم و پزشکان درخصوص این بیماری شود ، گفت : وقتی یک بیماری به مرحله حذف در جامعه می رسد ، یک خطر وجود دارد و آن نیز کاهش حساسیت پزشکان و مردم در مورد آن بیماری است که از اینرو باید هوشیار بود ، چرا که موارد تگ گیر بیماری مالاریای فالسیپارم شدید دز صورت کم توجهی میتواند باعث مرگ فرد مبتلا شود.

۲۷ دی ۱۳۸۹ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید