اخبار

بهره برداری از پیشرفته‌ترین دستگاه سی تی آنژیوگرافی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه

بهره برداری از پیشرفته‌ترین دستگاه سی تی آنژیوگرافی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه

 

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پیشرفته‌ترین دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی ۲۶۵ اسلایس دنیا مدل SOMATOM Drive ساخت آلمان در مجتمع آموزشی درمانی امام رضا (ع) مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دکتر تورج شیرزادیان روز دوشنبه در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه افزود: این دستگاه ۲۶۵ اسلایس با تکنولوژی دوال سورس؛ دوال انرژی و با قابلیت بازسازی تا ۷۶۸ اسلایس،سریعترین دستگاه ۲۶۵ اسلایس دنیا با بهترین رزولوشن زمانی تا ۷۵ میلی ثانیه است که امکان و قابلیت اسکن کودکان بدون نیاز به بیهوشی را فراهم می آورد.‌

وی اظهار داشت: سی تی آنژیوگرافی؛ روش جدید تشخیصی برای بررسی شریان‌های مختلف از جمله کرونری قلب بدون نیاز به آنژیوگرافی تهاجمی قلبی (روش رایج) است.

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این تصویربرداری چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و اطلاعات بسیار مفیدی درباره آناتومی و وضعیت ساختمان‌های داخلی قلب، آنومالی های مادرزادی و نیز عروق قلب بدست می دهد.

وی اضافه کرد: در مقایسه با روش آنژیوگرافی رایج که با کاتتریسم شریانی از طریق شریان فمورال (در کشاله ران) در آئورت و ورودی شریان‌های قلبی و تزریق ماده حاجب به درون عروق کرونری انجام می شود.سی تی آنژیوگرافی قلبی کمتر تهاجمی بوده و روش راحت‌تری برای بیمار است.

دکتر شیرزادیان عنوان کرد: در این روش تصویربرداری ماده کنتراست با پمپ مخصوص (انژکتور) از طریق آنژیوکت به داخل سیاهرگ‌های محیطی کوچک (معمولا راست) تزریق می شود.

وی تصریح کرد: در این روش بیمار هیچ دردی را حس نمی کند و معمولا نیاز به بستری نبوده و بیمار می تواند بعد از این پروسیجر به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون مهم ترین و بیشترین استفاده‌ای که سی تی آنژیوگرافی دارد؛ در بیماری کرونری مهم در برخی افراد کم خطر از نظر درگیری کرونری است.

وی اضافه کرد: البته سی تی آنژیوگرافی تنها محدود به عروق کرونر نیست، بلکه بررسی عروق مغزی - سرو گردن (در سکته های مغزی)، ریوی (در شک به آمبولی ریه )، شریان کلیوی (در نارسایی کلیه یا فشار خون بالا یا شک به تنگی شریان کلیه) و شریان های اندامی (در بیماری عروق محیطی یا آمبولی اندام) به راحتی با دقت بالا توسط این دستگاه انجام می شود.

دکتر شیرزادیان گفت: تامین این دستگاه با مشارکت مالی بانک‌های ملی، سپه و صنعت و معدن و با پیگیری‌های شبانه روزی تیم مدیریتی دانشگاه به ثمر نشسته است.

وی ارزش ریالی این دستگاه با ارز آزاد را نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در پیشرفته ترین مرکز اینترونشنال آنژیوگرافی- رادیولوژی و استروک سنتر کشور واقع در مجتمع آموزشی درمانی امام رضا(ع)، نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت که قبلا بی نظیرترین تجهیزات تشخیصی درمانی کشور و دنیا یعنی یک دستگاه آنژیوگرافی بای پلین و یک دستگاه MRI سه تسلا در آن نصب شده است.

این دستاورد مهم را که گامی در جهت ارتقاء شاخص های تشخیصی درمانی استان است به یکایک همشهریان و پرسنل دانشگاه تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید