اخبار

مرگ روزانه 10 بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا/ کارت اهدای عضو به تنهایی برای اهدا کافی نیست

مرگ روزانه 10 بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا/ کارت اهدای عضو به تنهایی برای اهدا کافی نیست

مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تنها داشتن کارت عضو برای اهدای عضو کافی نیست، بلکه رضایت خانواده شرط است.

دکتر بهنام روندی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اهدای عضو را امری خداپسندانه دانست و اظهار داشت: الان در کشور ۲۵ هزار بیمار داریم که ادامه حیات آن‌ها با قضیه اهدای عضو پیوند خورده که متأسفانه به علت نرسیدن عضو پیوندی به آن‌ها روزانه ۱۰ نفر از آن‌ها را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: در کشور ایران سالانه حدود ۱۲ هزار بیمار مرگ مغزی داریم که حداقل ۴ هزار نفر از آن‌ها ارگان‌های سالم و حیاتی برای اهدای عضو را دارند؛ همین مسئله ضرورت اهدای عضو را برای ما پررنگ‌تر می‌کند.

مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تفاوت مرگ مغزی و کما، گفت: مرگ مغزی هنگامی اطلاق می‌شود که تمامی قسمت‌های مغز برای همیشه و بدون بازگشت از بین رفته باشد که در کما به علت بیماری‌های متعدد از جمله مسمومیت‌های دارویی یا با سموم و یا آسیب ارگان‌های حیاتی بدن با کاهش هوشیاری مواجه می‌شویم و در این حالت عملکرد تمام قسمت‌های مغز از بین نمی‌رود و فقط ممکن است اختلال در عملکرد یکی از بخش‌های مغز به‌وجود آید که قابل بازگشت خواهد بود و امکان بازگشت بیمار وجود دارد.

وی با اشاره به پیوندهایی که در استان انجام می‌شود، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قطب درمان غرب کشور و یکی از پیشگامان و پیشروها در انجام اعمال جراحی از جمله پیوند کلیه است.

روندی خاطرنشان کرد: پیوند کلیه در استان از سال ۱۳۶۸ شروع شده و تا به حال چیزی بالغ بر یک‌هزار و ۸۰۰ پیوند کلیه در کرمانشاه انجام شده که به دلایلی مدتی تعطیل بوده ولی از سال ۹۷ دوباره پیوند کلیه احیا شد که علاوه بر آن، پیوند قرنیه، مغزاستخوان و ان‌شاءالله در آینده نزدیک با تمهیداتی که دانشگاه در تهیه امکانات و پرسنل تخصصی در نظر گرفته پیوند قلب هم انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۴۳ مورد پیوند مغزاستخوان در استان انجام شده که به‌عنوان یکی از دوازدهمین مرکز پیوند مغزاستخوان کشور مطرح هستیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۱ پیوند موفق کلیه و ۴۲ پیوند مغز و استخوان در استان انجام شده است.

وی اشاره‌ای هم به کارت اهدای عضو داشت و گفت: با مراجعه به سایت اهدای عضو و ثبت کد ملی کارت اهدای عضو صادر می‌شود، ولی تنها داشتن کارت عضو برای اهدای عضو کافی نیست بلکه رضایت خانواده شرط است که بهتر است هر شخصی که کارت اهدای عضو را می‌گیرد خانواده خود را در جریان این موضوع قرار دهد و آن‌ها را توجیه کند.

روندی در خصوص چگونگی تقدیر از خانواده‌ها بعد از پیوند اعضا، افزود: بعد از اینکه خانواده‌ای رضایت به اهدای اعضا می‌گیرد بعد از انجام عمل پیوند با هماهنگی سازمان آرامستان‌ها در قطعه‌ای اختصاصی در باغ رضوان با عنوان قطعه «نام‌آوران» خاکسپاری خواهد شد و تندیس «جان‌بخشی» از طرف مسؤولان استانی و دانشگاه به خانواده وی اهدا می‌شود و همچنین سالی یک‌بار همواره در مراسم جشن «نفس» از خانواده‌ها به نحو شایسته‌ای تقدیر به‌عمل می‌آید هر چند که جبران این کار و تصمیم بزرگ آن‌ها نخواهد بود.
۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید