اخبار

افراد گیاه خوار مراقب بروز برخی کمبودها در بدن خود باشند

افراد گیاه خوار مراقب بروز برخی کمبودها در بدن خود باشند
 
 

به گفته یک متخصص علوم تغذیه ، رژیم غذایی گیاه خواری می تواند باعث کاهش فشارخون و اضافه وزن شود و تحقیقات و بررسی های علمی نشان می دهد میانگین وزن افراد گیاه خوار نسبت به بقیه افراد جامعه کمتر است و این افراد کمتر از افراد عادی جامعه دچار چاقی ، دیابت و برخی سرطان ها می شوند اما افراد گیاه خوار باید از نظر رژیم مواد غذایی مواظب جذب یک سری مواد مغذی و ویتامین ها در بدن خود باشند که دچار مشکل نشوند.

 
دکتر سید مصطفی نچواک در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه مطالعات علمی نشان دهنده این است که میزان دریافت ویتامین ها و مواد مغذی در افرادی که گیاه خوار هستند کمتر از افراد عادی است گفت: یکی از این مواد پروتئین و ویتامین B12 است که کمبود پروتئین می تواند مشکلات جدی برای عملکرد سلولها ایجاد کند و کمبود ویتامین B12 نیز می تواند عوارض خطرناک و حتی مرگ آوری را برای انسان به همراه داشته باشد.

 

وی کمبود کلسیم ، ویتامین D ، ماده مغذی روی ، اسیدهای چرب امگا3 و نیز آهن را در افراد گیاه خوار بسیار شایع دانست و گفت: کمبود آهن در خانم های گیاه خوار قبل از دوران یائسگی موجب شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن می شود بنابر این بایستی رژیم گیاه خواری حتما تحت نظر پزشک و با کنترل ویتامین ها و مواد مغذی بدن صورت گیرد تا در صورت کمبود هر یک از آنها توسط پزشک مصرف مکمل تجویز شود.

 وی با بیان اینکه رژیم گیاه خواری خوب است اما بهترین نیست گفت: ما در مقابل گیاه خواری رژیم های غذایی داریم که اگر اصول و توصیه های آن رعایت شود سودمندی های بیشتری را نسبت به رژیم غذایی گیاه خواری عاید بدن انسان می کند.

دکتر نچواک با تاکید بر اینکه ما باید همه نوع مواد غذایی را بخوریم گفت: باید در مصرف مواد غذایی تابع دو اصل باشیم که یکی اصل تعادل و دیگری اصل کفایت یعنی کافی بودن است.

وی به پنج گروه ماده غذایی اشاره کرد و گفت: ما می توانیم از تمام مواد بخوریم ولی فقط به میزانی که مورد نیاز بدن است به عنوان مثال در هفته فقط 2 بار گوشت قرمز بخوریم ولی 4 بار از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در کنار آن استفاده کنیم یا اینکه از لبنیات ، میوه و سبزیجات ، پروتئین ، نان و غلات به طور متعادل استفاده کنیم اما تحقیقات و بررسی ها در کنار آن توصیه به کم خوردن کرده اند.

دکتر نچواک با بیان اینکه گیاه خواری انواع و اقسام گوناگونی دارد گفت: اولین نوع گیاه خواری این است که فرد هیچ نوع محصولی را که منشأ حیوانی داشته باشد استفاده نمی کند و صرفاً از محصولات و مواد غذایی گیاهی مصرف می کند و نوع دیگر که لاکتووجترین نام دارد فرد علاوه بر مواد غذایی گیاهی از لبنیات هم استفاده می کند.

وی به گروه دیگری از گیاه خواران به نام اوو وجترین اشاره کرد و گفت: این افراد علاوه بر گیاه خواری از تخم مرغ نیز استفاده می کنند و علاوه بر آنها گروه بعدی که لاکتواوو وجترین هستندکه علاوه بر مصرف گیاه از تخم مرغ و لبنیات نیز استفاده می کنند.

به گفته دکتر نچواک گروهی دیگر از گیاه خواران نیز علاوه بر مصرف محصولات گیاهی از فرآورده های پروتئینی دریایی مثل ماهی نیز استفاده می کنند.

این دانشیار گروه علوم تغذیه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی گفت:در میان انواع و اقسام گیاه خواری نوعی از گیاه خواری به نام شبه گیاه خواری وجود دارد که از نظر ما بهترین نوع گیاه خواری است که در آن افراد علاوه بر مصرف گیاه به عنوان پایه اساسی رژیم غذایی و نیز مصرف تخم مرغ و لبنیات مقدار کمی هم گوشت مصرف می کنند. 

 دکتر نچواک پرخوری را یکی از آفت های بزرگ بدن انسان دانست و گفت: پرخوری می تواند عوارض سوئی را برای انسان به همراه داشته باشد بنابر این ما از بین انواع رژیم های غذایی گیاه خواری شبه گیاهخواری را بیشتر می پسندیم که در آنها مصرف تخم مرغ و لبنیات و مقدار کمی گوشت نیز وجود دارد زیرا ما باید مراقب دریافت انواع ویتامین ها و مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا3 باشیم و با رعایت یک سری اصول می توانیم یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم که خیلی بهتر از رژیم غذایی گیاه خواری برای بدن ما باشد.

 

۲۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید