اخبار

"هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی"

"هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی"
 
"هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی"شعار امسال به مناسبت ۲۹ دیماه "روز هوای پاک" است.
روز هوای پاک و نامگذاری یک روز تحت این عنوان بیانگر اهمیت هوای پاک و تاثیر آن بر محیط زیست و سلامت است و پرواضح است هیچ انسانی نمی تواند چند دقیقه بیشتر بدون هوا تنفس کند و زنده بماند اما متاسفانه  آلوده شدن هوا بیشتر به واسطه فعالیت انسان رخ می دهد و هر ساله به نوعی سبب مرگ ۷ میلیون نفر درسطح جهان می گردد. 
 
کارشناس بهداشت هوا گروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:شعار امسال هوای پاک، برخورداری از تنفس در هوای پاک را حق همه مردم بیان کرده و برای نیل به این هدف، داشتن عزم و اراده ملی را برای همگان شامل مردم و مسئولین، ذکر کرده است اما داشتن هوای پاک و سالم نیاز به عزم همگانی دارد.
 
 
مهندس ذائبی با توجه به ایام سخت ناشی از کرونا و ضرورت داشتن تهویه مناسب هوا در اماکن بسته جهت کاهش بیماری های تنفسی فصلی و از جمله این بیماری گفت: باید همه مردم تلاش کنند که هوای بیرون سالم تر از همیشه باشد و این میسر نمی گردد مگر اینکه اراده ملی در کاهش تولید آلاینده های هوا وجود داشته باشد و افراد، سازمان ها ، کارخانجات،صنایع و ...  با سهل انگاری باعث نادیده گرفتن حقوق عامه از جهت داشتن هوای سالم نگردند.
 
 وی اظهار داشت: نهادینه شدن فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری ،خودداری ازگردش های غیر ضروری با خودرو ، خودداری از مصرف بی رویه گاز  و سوخت های فسیلی ،اصلاح وضعیت  ساختمان ها طوری که هدر رفت انرژی کم شود و نیز کاهش دمای منزل (حتی به میزان یک درجه)، سبب کاهش قابل توجه آلودگی هوا به ویژه در کلان  شهرها می شود.
 
ذائبی تاکید کرد: خودداری از آتش زدن زباله ها، لاستیک و مواد پلاستیکی ، انجام صحیح معاینات خودروها و درصورت داشتن نقص، رفع سریع نقص ، خودداری از آتش زدن‌مزارع ، ترویج فرهنگ بازیافت وسایل و لوازم تا حد امکان  وصرفه جویی در مصرف برق نیز تا حد زیادی سبب کاهش آلودگی هوا می گردد.
 
وی تاکید داشت: علاوه بر خودداری از آلوده کردن هوا، لازم است در صورت تشدید شرایط آلودگی هوا ، با خود مراقبتی از جمله عدم خروج غیر ضروری از منزل، استفاده از ماسک مناسب و مصرف مایعات و میوه جات و همچنین توجه به هشدارهایی که از طریق رسانه ها و ازجمله وزارت بهداشت  اعلام می گردد، مراقب سلامت خود و اطرافیان باشیم.
 
وی کیفیت هوا را به انواع هوای پاک ، سالم ، ناسالم برای گروه های حساس ، ناسالم و بسیار ناسالم طبقه بندی کرد و گفت: ضروری است افراد در شرایط مختلف کیفیت هوا متناسب با سطح خطر، به دستورات بهداشتی عمل نمایند.
 
وی با بیان اینکه کیفیت هوا در حالت پاک، رضایت بخش بوده و فاقد خطر برای سلامتی است و یا اثر ناچیزی دارد گفت :در شرایط هوای سالم، کیفیت هوا قابل قبول بوده اما برای برخی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه است که در این شرایط اگر فردی نسبت به ذرات معلق، دی‌اکسید نیتروژن و ازن حساسیت ویژه داشته باشد، ممکن است علائم تنفسی از خود بروز دهد.
 
به گفته وی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، افرادی مانند بیماران قلبی،تنفسی، سالمندان، کودکان و زنان باردار که جز گروه‌های حساس هستند، ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند؛ البته اکثریت مردم تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند اما در شرایط ناسالم بودن هوا،هر فردی ممکن است اثرات سوء بهداشتی را تجربه و اعضای گروه‌های حساس نشانه‌های حادتری را بروز خواهند داد.
 
مهندس ذائبی با بیان شرایط هوای بسیار ناسالم گفت: در این شرایط هر فرد ممکن است تحت خطر اثرات جدی بهداشتی قرار بگیرد و در شرایط خطرناک نیز اخطاری جدی برای سلامتی همه افراد و بیانگر شرایط اضطراری است. 
 
 
 
 
۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید